Kunst

Bløf ziet nieuwe generatie ‘Bløffertjes’ bij concerten

26-05-2017 09:57

Het twaalfde Bløf-album AAN is uit. De Zeeuwse band ging ervoor in zee met Typhoon-producer Dries Bijlsma, omdat het Bløf-geluid volgens de heren wel een opfrisbeurt kon gebruiken. Bij hun optredens zien de mannen tot hun tevredenheid een steeds jonger publiek dat de oude hits woord voor woord meezingt. “De gemiddelde leeftijd is sterk gedaald, dat is voor ons superleuk.”

Bløf is na een kwart eeuw nog springlevend. “Het lijkt alsof we in een tweede levensfase van de band zijn terechtgekomen”, zegt zanger Paskal Jakobsen. “Sinds een jaar of twee zien we steeds meer jonge mensen van rond de twintig bij optredens in de zalen staan. Die stonden er een paar jaar geleden nog niet. Ze zeggen dat ze met onze muziek zijn opgegroeid omdat hun ouders het veel hebben gedraaid en gaan nu zelf op pad. Die vormen een soort tweede generatie Bløffertjes.”

Doordacht

AAN is het eerste Bløf-album in drie jaar tijd. De band besloot er net zolang aan te werken tot ze volledig tevreden waren, vertelt toetsenist Bas Kennis. “De plaat is echt af, hij klinkt doordacht en er zit een visie achter. Vroeger werkten we soms gehaast, want we zijn niet zulke goeie planners.”

“Deze keer hebben we er geschikte producers bij gezocht en er echt de tijd voor genomen. We hadden geen platenlabel en daardoor geen deadline toen we aan het opnemen waren.”

Gemengde gevoelens

AAN werd eerst in drie delen via Spotify uitgebracht voordat de fysieke lp en cd vorige week verschenen. Bassist en songschrijver Peter Slager kijkt er met gemengde gevoelens op terug. “Het nadeel van dat gefaseerd uitbrengen, is dat het verhaal niet af is. Er zit een soort lijn in de plaat, alles hoort bij elkaar. Pas nu kunnen mensen het hele verhaal horen en het artwork zien. Uiteindelijk zijn wij een echte album-band.”

Radiohit

Bijna alle Bløf-albums haalden de eerste plaats van de hitlijst in Nederland. “Een kneiterharde radiohit verwachten we niet meer, maar ik vind het wel belangrijk dat het album een succes wordt”, zegt Paskal Jakobsen. “Dat de muziek breed gedragen wordt en een reden is om naar onze concerten te komen.” Peter Slager: “De single Wereld Van Verschil haalde snel een miljoen streams op Spotify, daar kun je tegenwoordig wel iets aan aflezen.”

Jakobsen: “Muziekblad OOR plaatste een hele positieve recensie van de plaat, die gaven ons in het verleden weleens een klap om de oren. Dan denk ik toch: we doen nog mee, zelfs in dat kamp.”

FaceCulture