Media & TV

Opzeggen Postcodeloterij ‘lange weg vol hindernissen’ langs hulpbehoevende kinderen en Desmond Tutu

26-05-2017 10:56

De Postcode Loterij heeft haar website aangepast na kritiek over de mogelijkheden om een abonnement op te zeggen. Online opzeggen was volgens de Consumentenbond een lange weg vol hindernissen langs onder meer “winstkansen, Kanjerpunten, afbeeldingen van kinderen uit ontwikkelingslanden en Desmond Tutu”.

Betaald telefoonnummer

De Consumentenbond zegt veel klachten te hebben ontvangen over de site van de Postcode Loterij. Een directe link op de site was haast onvindbaar. “Mensen werden doorverwezen naar een betaald telefoonnummer en daar onder druk gezet om toch lid te blijven”, zegt een woordvoerster van de Consumentenbond.

De Postcode Loterij heeft nu een link toegevoegd waardoor de opzegmogelijkheid wat makkelijker te vinden is, al moet er nog steeds door meerdere schermen heen worden geklikt.

Reclame in de post

Eerder kreeg de loterij het al te verduren van onder andere de Partij voor de Dieren. Die ageerde tegen postverzenders die reclame adresseren aan “de bewoners van dit adres”. Een Kamermeerderheid steunde daarop een motie in die de ‘sluiproute’ van post moet blokkeren.

Kamerlid Esther Ouwehand destijds: “Veel mensen willen niet worden lastiggevallen met reclame”. Zij vindt het “op z’n zachtst gezegd nogal storend dat bedrijven deze keuze niet respecteren, en via een sluiproute alsnog hun reclame op de deurmat laten ploffen”.

Lees ook:  Gegevens 450.000 ‘klanten’ van loterijen gelekt

(TPO/ANP)