Verantwoordelijk hiervoor is – hij is in deze kolommen al vaak bewonderend bezongen – onze landgenoot Laurens van de Acker, die sinds 2009 als hoofddesigner van Renault de smoelencatalogus van Renault verzorgt. En niet zonder succes: al diens lenige en soms revolutionaire ontwerpen, van de Clio tot de Koleos en van de Espace tot de Talisman, resoneren op de markt. Toch weet hij ook wanneer hij zijn pen niet teveel moet laten uitschieten, zoals bij de vernieuwde Captur, die hier en daar slechts wat cosmetische aanpassingen onderging. Wij spotten op onze testritjes door het aangenaam heldere Kopenhagen. Alleen wat extra chroom bij de grille (voor wat SUV-charisma), ook de koplampen ogen wat feller en de bumperpartijen zien er wat robuuster uit. Meer niet. Gelukkig maar, want de eersteling was een hit.
Renault kon deze Clio op hoge poten (let’s be honest) niet aanslepen. Vooral particulieren waren er dol op, mede vanwege de medium-hoge zit. Het gevoel dat je met een grotere auto pad bent, dan ie eigenlijk is (zoals teckels zich voelen) werkt inderdaad besmettelijk, merkten wij aan de Deense (goud)kust. Je bent totaal niet bang voor wellustige BMW’s en ongeregeld vrachtverkeer, maar ondertussen prik je de Captur easy in een parkeergaatje voor enig strandbezoek. Door zijn hoogte slokt ie ook bijna geruisloos en niet stoterig verkeersdrempels op. Niet onbelangrijk voor een land dat vol ligt met deze pesterijtjes.
Binnenin kreeg de baby-crossover trouwens ook een upgrade. De gebruikte materialen voor het dashboard zijn wat meer upmarket en we ontdekten een nieuw armleuninkje voor de bestuurder, heel relaxed bij het cruisen over de snelweg. De Captur is ook leverbaar met Renaults R-Link-systeem, dat de technische goodies aan boord managed, zoals Android Auto. Kennelijk hebben de Fransen iets tegen Apple, want in Apple Carplay is niet voorzien. Het dashboardkastje is verder vervangen door zo’n kekke en ruime schuifla, die onder meer ook in de Espace zit. Handig en trés Renault natuurlijk.
Het motor(tje) van deze best verkopende crossover van Europa zou daarnaast gemakkelijk in dit laatje passen. Het slagvolume van de instapversie is kleiner dan een pak hopjesvla. Het genereert ongeveer 90 PK. Voldoende voor je schoolruns en supermarkt v.v.’s, maar vrij suffig op de snelweg. Onze keuze zou de 120 TCe zijn, de perfecte vermogenscompositie van deze voiture. Voor deze motor is ook een smeuïg automaatje beschikbaar, die net zo economisch en snel is als de handbak. De Captur is er verder ook in een Initiale Paris-configuratie, kortom: het beste en meeste luxe wat de Fransen te bieden hebben, zit in deze (duurste) versie. We noemen een panoramisch glazen dak (waarbij het altijd lijkt alsof de auto ruimer van binnen is), een Bose-audiosysteem, een handsfree-ontgrendeling en – onze favoriet – het sleutelloos starten: nooit meer in de binnenstad met volle tassen in je hand grabbelen naar je autosleutel. Deze Captur-versie is ook bijna veiliger dan de hoofdstad, waarna hij is vernoemd, dankzij – in goed Frans- zijn Blind Spot Warning en Easy Park Assist. En vooral dat laatste maakt hem ook zeer vrouwvriendelijk.