Nu de Noord-Zuidlijn nu toch echt echt volgend jaar in gebruik genomen gaat worden betekent dat niet dat alle problemen achter de rug zijn. Met de ingebruikname van een nieuwe treinbeveiligingssysteem zijn er problemen, zo meldt De Telegraaf vandaag. Dat betekent dat er voorlopig nog met het oude systeem gewerkt gaat worden.
Vervoersbedrijf GBA moet langer gebruik maken van het oude systeem. Dat geeft een risico op meer verstoringen. Eerst zou het oude metronetwerk worden omgebouwd, waarna volgend jaar dan direct de nieuwe lijn zou worden meegenomen. Bij de ontwikkeling van de benodigde software stuit men echter op problemen zodat de ingebruikname nog op zich zal laten wachten.
Om de Noord-Zuidlijn niet nóg meer vertraging op te laten lopen is nu besloten het oude metrolijnen-net niet als eerste om te gaan bouwen. Uiteindelijk zal nu begonnen worden met de nieuwe Noord-Zuidlijn. De vertraging heeft wel als gevolg dat het oude systeem aangepast zal moeten worden aan de nieuwe lijn omdat men daar eerst nog een tijd gebruik van zal maken.
Al in 1999 stemde de Tweede Kamer in met de aanleg van de Noord-Zuidlijn, in 2002 nam de Amsterdamse raad de definitieve beslissing. De oplevering van de lijn, waarover al jarenlang gesproken werd, werd destijds in 2011 verwacht.
Voor wie zich afvraagt hoe de Noord-Zuidlijn er nu gaat uitzien is er Noord-Zuid Lijn – The Game. Daarmee kunnen spelers “Langs metrostations als Rokin en Vijzelgracht” rijden. Het spel is ruim eerder in gebruik dan de echte lijn.