Justitie in Italië zegt harde bewijzen in handen te hebben dat de Duitse hulporganisatie Jugend Rettet samenwerkt met Libische mensensmokkelaars. Een Italiaanse undercoveragent heeft geluids- en video opnames gemaakt van het schip Iuventa van Jugend Rettet waarop te horen is dat de kapitein de smokkelaars laat weten hoe laat hij uitvaart. Op een andere video is te zien hoe een Libische smokkelaar – met instemming van de bemanning van Jugend Rettet – de buitenboordmotor van de gebruikte rubberen vluchtelingenboot schroeft en daarmee zwaaiend wegvaart. Op weer een andere video knoopt de bemanning de boten hulpvaardig aan elkaar en geeft ze terug. Volgens afspraak moeten de NGO’s de boten en de motoren onklaar maken, zodat die niet opnieuw kunnen worden gebruikt.
De berichtgeving is afkomstig van de Italiaans krant La Stampa en de Duitse krant Die Welt. Volgens Die Welt is er meer aan de hand. De bemanning zou ook mensen aan boord hebben genomen die niet hulpeloos op zee ronddobberden, maar bij wijze van spreken met bagage in de hand, en door de smokkelaars een handje geholpen, aan boord klommen.
In de weekendeditie van Die Welt van vorige week stond een kaart waarop (informatie afkomstig van Frontex) te zien is dat de reddingsacties steeds dichter onder de kust van Libië plaatsvinden. Sommige acties vinden zelfs binnen de twaalfmijlszone plaats. Mensensmokkelaars kunnen daardoor steeds goedkopere boten inzetten en die ook steeds voller proppen. De kans dat de vluchtelingen worden gered is immers veel groter geworden. De gemiddelde vluchteling zegt nu hooguit zes uur op zee te zijn geweest. Met dank aan de NGO’s die inmiddels 40 procent van de vluchtelingen voor hun rekening nemen.
Vorig jaar kwamen er via de Libië-route 180.000 vluchtelingen naar Europa, dit jaar is er al een stijging van 22 procent. In Libië verblijven een miljoen vluchtelingen die allemaal van een vertrek naar Europa dromen. De Libië-route is ook populair omdat de Turkije-route weliswaar niet potdicht zit (in 2016 eveneens 180.000 vluchtelingen, tegenover 885.000 in 2015) maar zeker sinds dit jaar veel minder vluchtelingen telt (13.000 tot nu toe).
Vroeger drukte de Italiaanse autoriteiten de vluchtelingen na aankomst 500 euro in de hand en wezen hen de weg naar de Brennerpas. Maar dat accepteren de overige Europese landen niet meer. Italië dreigt nu te bezwijken onder zoveel vluchtelingen. Ook daarom wil men dat de hulporganisaties een gedragscode ondertekenen. Zo mogen ze niet langer op eigen houtje vluchtelingen aan boord nemen maar moeten ze hun acties afstemmen met de IMRCC, de Italiaanse organisatie die de reddingsacties coördineert.
De Iuventa, het schip van Jugend Rettet dat nu aan de ketting is gelegd, weigert die code te tekenen en heeft een tijdlang rondgevaren met een bord op de boeg met daarop de tekst: ‘FUCK IMRC’. Jugend Rettet is opgericht door Berlijnse studenten, gesteund door onder andere Die Linke. Die partij is dan ook woest op de actie van de Italiaanse justitie en eist dat het schip onmiddellijk wordt vrijgegeven.
Overigens zijn er nog maar drie van de negen door de Middellandse Zee varende hulporganisaties die de gedragscode hebben ondertekend. Artsen Zonder Grenzen bijvoorbeeld ook niet. De bepaling dat een (bewapende) Italiaanse agent moet kunnen meevaren, vindt men onacceptabel, net als de bepaling dat een reddingsschip de vluchtelingen aan land in Italië moet brengen, en ze niet mag afzetten op andere schepen.
Frontex, de grenswacht van Europa, waarschuwt al veel langer voor de goedbedoelde, maar desastreuze acties van de NGO’s. Die spelen de mensenhandelaren in de kaart en maken het de Europese veiligheidsdiensten steeds moeilijker om de enorme stroom vluchtelingen op hun achtergronden te beoordelen.
De Iuventa, het schip dat aan de ketting ligt, vaart overigens onder Nederlandse vlag. Ook de Duitse organisatie Sea Watch maakt gebruik van een Nederlands schip, de GO 46, een omgebouwde oude kotter uit Goedereede. Overbodige viskotters te over in Nederland.