Op de start- en landingsbanen van Schiphol vinden veel vaker ernstige incidenten plaats dan op andere grote luchthavens. Luchtvaartdeskundigen maken zich zorgen, schrijft het AD.
Schiphol kampte in 2016 met 47 runway incursions. Dat zijn situaties waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon in de beschermde zone komt van een baan die op dat moment wordt gebruikt voor een start of landing. München had in hetzelfde jaar maar drie van zulke incidenten, New York John F. Kennedy vijf en London Heathrow dertien.
Die luchthavens tellen net als Schiphol zo’n 400.000 à 500.000 vliegbewegingen per jaar en zijn qua grootte dus vergelijkbaar. “Schiphol springt er echt uit”, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. “Dit is niet normaal en hoort niet te gebeuren. Deze getallen moeten een wake-upcall zijn.”
Ook luchtvaartkenner Hans Heerkens van de Universiteit Twente noemt het aantal incidenten op Schiphol opvallend. De belangrijkste verklaring is volgens de deskundigen dat de banen op Schiphol in verschillende windrichtingen liggen, in tegenstelling tot op andere luchthavens.
Anp