Van de derde wereld naar de eerste wereld, dat is het succesverhaal van de ruime en robuuste Ford Ka+, die nog economischer is dan een elektrische fiets.
De Ka+ kan met gemak, zo claimt Ford, vijf uitsmijters vervoeren, waarbij ze ook nog achterin veel ruimte hebben. Inderdaad, da’s een plus waard. Bovendien kent deze Ka een Dacia-achtige charme, omdat ie onverstoorbaar budget-achtige looks heeft en fier een minimalistische visie op autorijden koestert. Niets mis mee in een tijd, waarin we vliegen met Ryanair en ons niet meer schamen voor een Lidl-matras.
Ga dan ook meteen voor de hardcore basicversie met 70 PK van rond de 13 mille. Daar zit geen enkele optie op. Niet te bestellen ook. Maar goed, leuk natuurlijk al die gizmo’s en gadgets tegenwoordig in auto’s, die komen uiteindelijk samen in een geniepig storingslampje en voordat in de garage de diagnose is gesteld, ben je wat bankjes verder. Dat gebeurt je nooit met deze gestripte Ford. Zie dit model als de legendarische Sherman-tank uit WOII. De Duitse Tiger-tank mocht dan qua snelheid en souplesse superieur zijn aan de Sherman, hij was door al die techniek zo kwetsbaar, dat er altijd wel iets stuk ging. De Spartaanse Sherman buffelde onderwijl rustig door, ook met schade.
Ging er onverhoopt toch iets kapot, dan was dat gemakkelijk te repareren. Zo moet je de Ka+ ook zien: er zijn sexier auto’s op de markt, maar de Ka+ presteert altijd, overal ter wereld, want dit is een zogenaamd One Ford-model, dat de hele wereld moet bestrijken. Nou ja, eigenlijk de Derde Wereld, want de Ka+ vindt zijn oorsprong in Brazilië en is een player in India. In beide landen wordt ie ook gebouwd. Heb je op reis in dat soort blote voetenlanden met bewondering gekeken naar bolides die in deze Socutera-omgevingen kunnen overleven: look no further: de Ka+. Al is ie voor onze markt wel aangepast.
Zo staat hij één centimeter lager en is er geknutseld aan de schokbrekers en vering, daardoor stuurt ie ouderwets lekker, inmiddels een trademark van Ford. Heel comfortabel is het ook in het interieur, waar veel minder geluid (motor, rijwind) binnendringt, dan je op grond van de stickerprijs vermoedt. Naast de 70 PK-versie is er ook nog een 1.2 liter van 85 PK, maar bezondig je daarbij niet aan al te opportunistische inhaalacties, want veel trekkracht zit er niet in. Maar ons donkerbruine vermoeden is, dat de targetgroup daar niet naar op zoek is. Wat de Ka+ mee heeft, is dat wij mensen ook qua smaak nu ernstig gepolariseerd zijn. Of het moet premium zijn, of het moet budget zijn. Welnu, de Ka+ zet een stevig kruis in dat laatste boxje en gelukkig is basic (lees: authentiek) weer het niet cool. Die gozer met die Duster shine je er nu uit.