Formule 1-coureur Max Verstappen heeft de rechtszaak tegen Picnic gewonnen. De onlinesupermarkt had vorig jaar een filmpje met een lookalike van de coureur verspreid. Verstappen stapte daarna naar de rechter. De rechtbank in Amsterdam deed woensdag uitspraak. De hoogte van de schadevergoeding die Picnic moet betalen wordt later vastgesteld.
In het filmpje is te zien hoe een lookalike van Max Verstappen een wagen van Jumbo voorbijloopt en in een bezorgbusje van Picnic stapt. Dat verscheen een dag nadat supermarktketen Jumbo, sponsor van de coureur, een commercial met Verstappen naar buiten had gebracht.
De advocaat van de coureur noemde het gebruik van andermans identiteit in een reclame begin juli tijdens de zitting onrechtmatig. Hij wil met deze ‘principezaak’ eveneens een voorbeeld stellen voor andere sporters die hiermee te maken hebben.
De rechtbank stelt dat het portretrecht van Verstappen zwaarder weegt dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. ,,Verstappen moet zelf kunnen bepalen of hij zijn populariteit in wil zetten voor commerciële activiteiten. Dat de commercial van Picnic duidelijk een parodie is op de reclame van Jumbo verandert hier niets aan”, meent de rechter.
Picnic beraadt zich nog op hoger beroep, zegt Michiel Muller, een van de oprichters van het bedrijf in een reactie. “Het was een ludiek filmpje, puur bestemd voor onze eigen medewerkers. Het stond alleen op onze eigen Facebookpagina. Toen we vernamen dat Max Verstappen er niet blij mee was, hebben we het er ook meteen weer vanaf gehaald”, reageert Muller op de uitspraak. “We kunnen ons niet voorstellen dat de door hem geleden schade in de duizenden euro’s loopt”
Verstappen had geëist dat Picnic hem 350.000 euro zou betalen voor het inzetten van de lookalike. Die claim vindt de rechter onvoldoende onderbouwd. De coureur en zijn management krijgen tot 18 oktober de tijd om uit te leggen hoeveel schade Verstappen heeft geleden.
Advocaat Max Verstappen vindt filmpje supermarkt Picnic niet grappig
ANP