Nederlandse bedrijven en consumenten vinden elkaar in toenemende mate op het internet. Zo deinsde in 2015 maar liefst 71 procent van de populatie er niet voor terug om online de door hen gewenste goederen en diensten aan te schaffen.
Webwinkels worden vooral bezocht voor aankopen in de prijsklasse tussen de honderd en vijfhonderd euro, waarbij je kan denken aan zaken zoals keukenartikelen, apparatuur voor geluidsinstallaties, kunst, tuingereedschap, meubels en natuurlijk computergerelateerde benodigdheden en smartphones.
Nederland in top 5
Wat betreft ons online koopgedrag maakt Nederland binnen Europa deel uit de vijf meest vooruitstrevende landen, aldus het CBS. Het percentage van 71 betekent een ruime verdubbeling in het afgelopen decennium. In de gehele Europese Unie gaat het om 50 procent gemiddeld, binnen de leeftijdsklasse van 16 tot 75 jaar oud.
Nederlanders worden alleen qua online bestedingen voorbijgestreefd door inwoners van Denemarken, Luxemburg, Groot-Brittannië en Duitsland. In Europese landen waar het internetgebruik lager ligt dan hier, zoals in Oost-Europese landen, wordt ook aanzienlijk minder online geshopt.
In de komende maanden, in de aanloop naar de feestdagen, zal het online koopgedrag ongetwijfeld weer de jaarlijkse piek vertonen. Mensen die nog even voor Kerstmis die nieuwe bank of kast in huis willen halen, kunnen terecht bij sites zoals HomingXL.nl, waar je behalve meubilair ook schuttingen en ander tuindecor kan vinden.
Vooral ‘eigen bedrijven’ worden vertrouwd
Het online koopgedrag speelt zich in de meeste EU-landen af ‘binnen de landsgrenzen’, in de zin dat de consument kiest voor webwinkels van eigen bodem. Nederland telde in 2015 zo’n 32.000 online verkoopzaken, terwijl dat 5 jaar eerder nog slechts om 15.000 online verkoopbedrijven ging. Nog geen 1 op 3 Nederlanders koopt bij internetwinkels over de landsgrenzen heen. Dergelijke consumptiepatronen zie je bij alle EU-landen op het kleine Luxemburg na, waar de inwoners vooral in het buitenland hun online inkopen doen.
Als oorzaken van dit ‘nationalistische koopgedrag’ noemt de Europese Commissie het feit dat veel internetwinkels buitenlandse klanten simpelweg weigeren. Verder haperen de distributiekanalen nog wel eens of leven er bij de consument twijfels over de betrouwbaarheid van de leverancier.