Marketing

Horloges onverminderd populair richting kerst

09-10-2017 08:51

De opkomst van nieuwe, kleine en vaak lokale merken, die je ziet bij producten zoals brillen en lederwaren, is nu ook steeds meer zichtbaar in de horlogewereld. Stijlvolle, minimalistische horloges in het betaalbare segment maken de laatste jaren een enorme opmars door. Met name in de aanloop naar de kerstdagen vinden deze gretig aftrek.

Lange tijd was er een flink gat tussen de horloges uit het lage en het hoge segment. Het middensegment bestond vrijwel geheel uit vrij standaard horloges met een bekend designermerk op de wijzerplaat. Eén van de merken die dit gat het meest succesvol vult is het in 2013 opgerichte horlogemerk Cluse. Dat dit momenteel één van de hardst groeiende horlogemerken ter wereld is, toont aan dat de vraag naar simpele maar geraffineerde horloges sterk is toegenomen.

Wat opvalt is dat, samen met de opkomst van de betaalbare dresswatch, de online verkopen een steeds groter deel van de totale verkoopcijfers voor hun rekening nemen, wat overigens geldt voor de meeste vormen van retail. Vooral veel nieuwe merken springen op deze trend in.

Uit cijfers van statista.com blijkt dat vanaf 2013 in Duitsland de online verkoop een flinke groei heeft doorgemaakt die naar schatting volgend jaar op zo’n 4,2% in totaal zal uitkomen.

In Nederland is de site Horloge.nl het meest in het oog springende voorbeeld van deze trend. Zij hebben zo’n vijfduizend horloges van 45 verschillende merken in hun assortiment. Dat is voor een gemiddelde fysieke winkel niet te evenaren.

Het eerder genoemde Cluse horloges is, ondanks hun vrij korte bestaansgeschiedenis, momenteel het meest populaire damesmerk op Horloge.nl.

Luxegoederen en modeaccessoires behoren sinds jaar en dag tot de meest begeerde Sinterklaas, feestdagen en kerstcadeau’s. Dat men nu voor de prijs van een fles parfum, luxe wijn of sieraden een hoogwaardig horloge kan kopen, zou best wel eens bijgedragen kunnen hebben aan het succes van dit nieuwe segment in de horlogemarkt.