“Geachte redactie van TPO,
Begin september heb ik mij afgemeld van een nieuwsbrief van NRC Handelsblad. Blijkbaar had hun verkoopafdeling mijn mailadres uit een antieke database opgerakeld. (In mijn studententijd heb ik misschien eens een proefabonnementje genomen. Dat moet inmiddels tien jaar geleden zijn!)
Heel keurig ontving ik een bevestiging van mijn uitschrijving. Het probleem is nu echter dat deze ‘uitschrijf-email’ maar onophoudelijk blijft binnenkomen. Soms ontvang ik op één dag meerdere mededelingen dat de afmelding zou zijn verwerkt.
Uiteraard heb ik contact opgenomen met het verantwoordelijke ‘NRC-media’. Al na de zesde herhaling startte ik met hen mailtjes te zenden. Overduidelijk zijn mijn berichten in een soort digitale Bermudadriehoek terecht gekomen.
Na een lange zoektocht heb ik het telefoonnummer van een servicedesk achterhaald. Herhaaldelijk heb ik daar medewerkers gesproken die mijn beloofden de mailterreur stop te zetten. Maar u voelt het waarschijnlijk al aankomen…nog dagelijks stromen er in mijn mailbox van deze gek-makende mededelingen binnen.
Onderhand heb ik het gevoel in de film ‘Groundhog Day’ terecht te zijn gekomen. Elke dag verbaas ik mij opnieuw over de boodschap dat ik zou zijn afgemeld voor zoiets als wat door het NRC Handelsblad als een ‘commerciele opt-out’ wordt omschreven. En keer op keer vecht ik mijzelf door het keuzemenu van de NRC-klantenservice. Krankzinnig word ik ervan steeds hetzelfde verhaal te moeten vertellen. Bovendien vind ik het zo pijnlijk om herhaaldelijk optimistisch te moeten worden van hun mededelingen dat ze ‘ditmaal toch écht maatregelen gaan nemen’. Teleurstelling op teleurstelling volgt nadien.
Ik ben de wanhoop onderhand nabij. Hoe kan ik toch in hemelsnaam verschoond blijven van deze dwingelandij?
Eigenlijk durf ik al bijna mijn emailbox niet meer te openen. Mijn hersenen gaan koken wanneer er wéér zo’n bevestiging binnenkomt. Mesjogge word ik er van. En eigenlijk begin ik zélfs terug te verlangen naar de tijd waarin ik dus ‘slechts sporadisch’ hun gewone nieuwsbrief ontving. Ja echt…want dat was natuurlijk beter dan maandenlang die bevestigingen van uitschrijving te moeten zien binnenkomen.Bij NRC Handelsblad werkt er blijkbaar niemand die dit probleem gewoon even kan ‘troubleshooten’. Er rest mij daarom niets anders dan een email naar jullie te sturen!
Kan TPO mijn noodkreet wellicht online zetten? Misschien dat iemand bij NRC-media mijn mailadres dan eindelijk eens écht gaat verwijderen!
Met vriendelijke groet,
Naam en adres bekend bij de redactie.”