De markt van SUV’s is nog steeds booming business. Dat weten ze natuurlijk ook bij VW, dat in Lissabon haar nieuwste mini-SUV, de T-Roc, introduceerde. Laten we met al dat elektrische geweld van tegenwoordig niet meteen de verbrandingsmotor bij het grofvuil zetten. Er worden nog steeds prachtige fossiele krachtbronnen ontworpen, zoals de 1.0 driecilinder benzinemotor van de VW-groep, die nu weer in de T-Roc is gelepeld, hun nieuwste mini-SUV. Maakt dat deze kittige bolide tot een mini-Dino? Misschien. Maar dan wél eentje voor ultra-zuinig en effectief urban-gebruik, zoals wij ondervonden in het immer gemoedelijke Lissabon. Dit motortje, met het slagvolume van een pak hopjesvla, komt nergens kracht te kort. De 115 PK van deze turbomotor voelt en trekt bijna als een V6, terwijl je met maar de helft op pad bent.
Het geeft de T-Roc een Koning, Keizer, Admiraal-achtige rijbeleving. Hij is verder robuust (want hij is natuurlijk weer uit VW-graniet gehakt), sensueel (ja, grijp nu vooral naar de #metoo), lekker compact van formaat en toch zit je verheven boven de rest van het stedelijke gekrioel. Niet voor niets, want deze VW moet het namelijk vrij kannibalistisch opnemen tegen de al even leuke concerngenoot de Audi Q2. Uit Ingolstadt heeft de VW ook het gedigitaliseerde dashboard geleend, waardoor het soms lijkt alsof je in een Apache boven Fallujah raast, in plaats van op de Stadhouderskade. Een must is de smartphone-integratie via Apple Carplay/Android Auto. De T-Roc heeft ’t tutti.
Op de kleurstyling van de T-Roc kan je je als klant uitleven als was je Karel Appel.Het dakje is er bijvoorbeeld in vier laksoorten en bij de Style-versie is het palet doorgevoerd naar het dashboard en de stripings. In totaal, wist VW bij de presentatie in Portugal, zijn er liefst 240 combinaties in tinten. Talk about diversiteit. Ook qua rijkwaliteit deugt de T-Roc. Hij stuurt intuïtief, niet in de laatste plaats door eenstuurbekrachtiging die zijn assistentie aanpast aan de snelheid. Meer bekrachtiging bij lage snelheden. Heuvel op is de T-Roc een baas. Ook dankzij weer zo’n slimmeDSG-automaat, die na een moeizame aanloop nu tegen de perfectie aan zitten.
De naam T-Roc doet vermoeden, dat deze SUV op elke denkbare ondergrond(terrein, bos, moeras, maan, mars) zou marcheren als in de beste Leni Riefenstahl-films. Welnu, dat geldt alleen voor de vierwiel aangedreven versie, waarbij je – als was het een Landrover – de te overwinnen ondergrond op het display instellen. Voor wat betreft rij-modi is dit bij de andere, laten wij zeggen reguliere, versies ook mogelijk met de demping, de DSG en de besturing, want daar kan je hem bijvoorbeeld in Sport zetten. Verleidelijk natuurlijk, maar ‘Normal’ voldoet altijd het beste, merkten wij. Trouwen, dat ‘wij’ zouden hier evengoed vier pronte volwassenen kunnen zijn, want deze VW is van buiten veel ruimer, dan ie van buiten lijkt. Maar ach, wie zei dat Dino’s klein zijn? En deze sterft niet snel uit.