Recensie

Hyundai Kona: nieuwe rivaal herschikt SUV-landschap

18-11-2017 13:19

Waarom is Noord-Korea voortdurend woedend op zijn zuiderbuur? Misschien wel omdat ze daar zulke goede auto’s maken. Zoals de Hyundai Kona.

De naam van de auto is nogal ambitieus, want deze Hyundai is vernoemd naar een  Hawaiiaans district. Is de auto dan ook net zo paradijselijk aantrekkelijk als deze locatie? Wij zochten het uit in – jawel – Kona. Oh nee, gewoon in Barcelona, altijd gemakkelijk bereikbaar met Vueling (als ze vliegen, tenminste). Trouwens, het is vaak nogal een waagstuk om een auto te vernoemen naar een plaats. De Chevrolet Monte Carlo was totaal niet mondain, de Opel Monza bleek niets voor het circuit en de Austin Montego was allesbehalve exotisch. Maar bij Hyundai is het inmiddels traditie om haar SUV’s geografisch te vernoemen, zoals bij de Tucson (in Arizona) en Santa Fe (in New Mexico). En het moet gezegd, deze crossover SUV is net als Kona compact(ish), plezierig en kent een menselijke maat.

Keffertje

Vooral het basismotortje van 1 liter dat liefst 120 PK genereert. Nog niet zo lang geleden had je daar het dubbele slagvolume voor nodig. Je zou denken dat je dan als een keffertje richting het klooster van Montserrat koestert, maar deze krachtbron deed dat met een Dumoulin-achtige souplesse en in de stad in casu het van onafhankelijkheid kolkende Barcelona, kliefden wij pittig door alle demonstraties. Aziatische auto’s kocht je – ook nog niet zo lang geleden – omdat ze goedkoop en betrouwbaar waren, zeker niet voor de looks. Herinnert u zich bijvoorbeeld de Hyundai Pony nog? Maar ook daar ondergingen de Koreanen een Learning Curve. De koper wordt getrakteerd op dubbele koplampen, wielkastranden in geaccentueerd zwart en een opvallend potente carrosserie met bijna wulpse lijnen, die bijna Italiaans aandoen.

Veel goodies

Moet ook wel, want het speelveld voor dit soort auto’s – in jargon het cross-over B-segment – wordt bevolkt door meer dan een elftal succesvolle concurrenten. Hyundai weet echter hoe ze zich in de markt moeten vechten. En dat is veel goodies voor niets of weinig bieden. Connectiviteit is daarbij het buzzword, zo kan je – tegen  bijbetaling – je telefoon draadloos opladen. Veiligheid staat tegenwoordig niet alleen in het teken van de inzittenden, maar ook van bijvoorbeeld voetgangers. Hyundai omarmt deze trend met een systeem voor voetgangersherkenning, al kan je nog geen namen in het infotainmentsysteem intikken van personen (L’ll Kleine, Rapper Boef) waar het voertuig per definitie niet voor moet remmen. Wij zouden tekenen voor die niche.

Probleemloos

De Kona wordt binnenkort ook leverbaar als diesel en medio 2018 staat een geheel elektrisch aangedreven versie op de rol. Wil je echt gek doen, koop dan de veel duurdere (op 5 euro na 35 mille) 1.6 benzineversie met 177 PK en een 7-traps automaat. Maar wat toch blijft hangen is dat geweldige 1.0-motortje, die ons probleemloos door Catalonië sleurde. Samen met het handige dashboard, het opvallende ruime zicht en de volwassen ruimte, kunnen wij niet anders concluderen: Hip Hoi Hyundai en Hou Zuid-Korea Heel.