Opinie

Aandachtsoorlog en giftige ‘identity politics’ creëren verzetscultuur

05-12-2017 15:33

 

Als ik in de media, zoals afgelopen week in het tv-programma Goedemorgen Nederland, kritiek uit op de propaganda tegen Sint en Piet, krijg ik steevast duizenden steunbetuigingen van gewone mensen, blank en zwart. Zwarten die pro-Piet zijn worden uitgescholden en weggehoond als verraders. Blanken die goedwillend en totaal niet racistisch zijn, melden eerlijk dat ze door dit gedoe een hekel aan negers en andersgepigmenteerde mensen hebben gekregen. De Surinaamse Nederlander Sonny Heijden zegt:

 

 “Ik ben het zat, die Zwarte-Pietenhaat. Ik kan wat vrienden aan je voorstellen die het met me eens zijn, want jij kan ons helpen dit gedram te beëindigen. Ik kan het niet meer alleen. Verschillende donkere mensen die tegen Zwarte Piet zijn, proberen mij om te praten. En als ik antwoord dat ik voor Zwarte Piet ben, word ik uitgescholden en voor slaaf uitgemaakt. Ik heb alle anti Piet-types uit mijn vriendenkring en sociale media geschopt. Ik vier gewoon Sinterklaas met Zwarte Piet erbij.”

 

Heijden is maar een van de tienduizenden gewone zwarte mensen die geen enkel probleem met Piet hebben. De intocht van Sint en zijn Zwarte Pieten op Curaçao en andere Antilliaanse eilanden was dit jaar ook weer feestelijk en de Pieten waren zwarter dan zwart geschminkt. Het handjevol demonstranten werd door publiek en pers genegeerd en door de overheid verbannen naar een afgelegen demonstratieplekje. Op geen enkele manier werd de feestvreugde verstoord. Peperdure veiligheidsmaatregelen waren onnodig. Een voorbeeld voor Nederland.

De Surinaams-Nederlandse cabaretier Steven Brunswijk (de ‘Braboneger’) hekelt de nieuwe fascisten in zijn veelbekeken vlogs. Over Quinsy Gario, een van de aanstichters van de huidige ellende, zegt hij:

 

“Quinsy Mongolio. Jij hebt altijd wat te zeiken. Als het niet over Zwarte Piet is, dan over de negerzoen, of over een neger in een Bavariareclame, want jij moet altijd je smoel opentrekken. Misschien moet hij zijn zwarte bril afzetten en gewoon geen kleuren meer zien. Kleur is helemaal niet belangrijk in het leven. En niet alles is terug te voeren op de slavernij. Jij moet je bakkes houden! Al dat negatieve gezeur van jou. Ik ken genoeg negers die klagen. Maar die klagen over echte negerdingen: het weer, werk, huisvesting en dergelijke. Ze klagen niet over negerzoenen of Zwarte Piet. Daar hebben ze geen tijd voor. Als ze hun tijd gaan besteden aan dergelijke flauwekul, komen er geen flappen binnen. Weet je wat jij moet doen? Ga een hobby zoeken, ga bijvoorbeeld skiën. Dan zijn we een tijdje van je af. Ik snap niet dat je nog een podium krijgt in de media, want ik ben je zat en vele andere negers met mij. Houd je bakkes!”

 

Van alle getrouwde Surinaamse Nederlanders heeft bijna de helft een Nederlandse (blanke) partner. Vijftien jaar geleden was dat één op de drie. Bijna de helft van de Antilliaanse vrouwen heeft een blanke huwelijkspartner. Surinamers en Antillianen stemmen volgens het CBS vaak op de PVV, FvD of VVD. Met dit alles in het achterhoofd is de vraag gerechtvaardigd hoeveel draagvlak er onder Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders is voor de Piet-haat. Ik denk dat dit draagvlak heel beperkt is. De Nederlands-Antillaanse onderneemster Ursa Westerweel zegt:

 

 “Overal ter wereld vindt wel discriminatie plaats, op de Antillen meer dan hier. Mijn ervaringen met Nederland en Nederlanders zijn voor 99 procent positief en ik vier met mijn gezin het Sinterklaasfeest gewoon, en Zwarte Piet is hier bij ons thuis, net als op Curaçao, van harte welkom. Onze twee zonen, prachtige dubbelbloedjes voeden we op zonder haat of frustraties. Lach je naar de wereld, dan lacht ze naar je terug. ”

 

We leven niet meer in een tijdperk van verandering, maar we beleven een verandering van tijdperk. Waarom dat hier en nu gebeurt? De Indiase keizer Babur (1483-1530) schreef:

 

 “Barre tijden creëren sterke mensen.

Sterke mensen creëren goede tijden

Goede tijden creëren zwakke mensen.

Zwakke mensen creëren barre tijden.”

 

Helper whiteys

Na ruim zeventig jaar van welvaart en vrede hebben we een ruggengraat van vla gekregen. We zijn zwakke mensen geworden. Ons IQ daalt bovendien, zo leert recent onderzoek. Er is dus weer markt voor barre tijden, waaruit we weer sterker zullen komen. Zowel in goede als in barre tijden hebben mensen behoefte aan (traditionele) feesten, folklore, symboliek en ontspanning.

Het Sinterklaasfeest, dat in verschillende verschijningsvormen, in verschillende regio’s en culturen, al eeuwen bestaat, heeft een prima functie in onze samenleving, en is geliefd bij de overgrote meerderheid van zowel blanke als gekleurde Nederlanders, ondanks de huidige hetze van talentloze hysterici en hun helper whiteys. Deze hetze is niet nieuw. Eens in de zoveel tijd speelt dit.

‘De actiegroep ‘Kick Out Zwarte Piet’ werd groot gemaakt door NPO en BNNVARA’

“De fascisten van de toekomst zullen zichzelf presenteren als antifascisten.” Dit aan Winston Churchill toegeschreven citaat is afkomstig van de in 1935 vermoorde Amerikaanse politicus Huey P. Long. Dat maken we nu mee: de Pietenhaters hergebruiken het arsenaal van propaganda en intimidatie dat de fascisten eerder ontwikkelden en met succes gebruikten. De actiegroep ‘Kick Out Zwarte Piet’ (KOZP) werd groot gemaakt door de NPO, omroep BNNVARA in het bijzonder. Kritiekloos kregen klaagnegers jaar in jaar uit een podium bij dit publieke omroepbedrijf, met name bij presentatoren Matthijs van Nieuwkerk en Jeroen Pauw. Inmiddels heeft de AIVD KOZP gekwalificeerd als terreurorganisatie. Maar de propagandamachine die deze terreurgroep groot maakte (dankzij de Nederlandse belastingbetaler) gaat vrijuit. Nog wel.

Joseph Goebbels, de nazi-propagandaminister, wist als geen ander hoe hij woorden moest veranderen in massavernietigingswapens. Hij zei ooit:

 

“Als je een leugen maar vaak genoeg herhaalt, gaan de mensen het vanzelf geloven. Als je dat regelmatig herhaalt op basis van psychologische kennis van mensen, kan je ze laten geloven dat een cirkel vierkant is.”

 

Bij een andere gelegenheid zei hij:

 

“Laat mij de media controleren en ik verander elke natie in een kudde varkens.”

 

BNNVARA heeft goed naar hem geluisterd.

Er is een verzetscultuur aan het ontstaan

Er komen nu een paar trends samen. Al in de jaren ’70 van de vorige eeuw voorspelde de toenmalige nationale veiligheidsadviseur van de Democratische president Carter, de Pools-Amerikaanse politicoloog Zbigniew Brzezinski, dat internet en sociale media zouden leiden tot het wereldwijd politiek ontwaken van de massa. Volgens Brzezinski gelooft nu nog maar 21 procent van de Amerikanen de mainstream media (MSM). Terwijl de overgrote meerderheid, 79 procent van de Amerikanen, MSM als fake news ziet. In andere landen speelt hetzelfde. Alternatieve media, de verzamelnaam voor internet, weblogs, underground media en sociale media, hebben meer legitimiteit onder de burgers verworven.

‘Na 70 jaar van welvaart en vrede hebben we een ruggengraat van vla gekregen’

Hoe de Brzezinski-doctrine werkt, werd duidelijk toen NRC-columniste Rosanne Hertzberger enige tijd geleden een hetze begon om de adverteerders van het populaire weblog GeenStijl (GS) onder druk te zetten om er niet meer te adverteren. De hetze, gesteund door Mediahuis, de nieuwe eigenaar van TMG, waar GS deel van uitmaakt, mislukte. Money talks: GS heeft zo’n enorm bereik van trouwe lezers dat het blog voor adverteerders onmisbaar is. Naast GS zijn er de afgelopen jaren meer alternatieve media bijgekomen, die legden de basis voor de verzetscultuur die nu aan het ontstaan is.

Een tijd van global political awakening

We staan aan de vooravond van een periode die later in de geschiedenis de Grote Verarming zal gaan heten. Futuroloog prof. Wim de Ridder van de Twentse universiteit meldt dat de overheid in 2020 jaarlijks 30-50 procent minder inkomsten zal hebben dan nu het geval is. In de oorlogseconomie die we dan kennen, gaat jaarlijks 20-30 procent van het overheidsbudget op aan defensie, veiligheid en terreurbestrijding. Arno Visser, president van de Rekenkamer, meldt dat de Rekenkamer van 70 procent van de overheidsuitgaven geen idee heeft waar ze naartoe gaan. De overheid zwom de afgelopen decennia in het geld, dankzij de Groningse aardgasbaten, die weldra tot nul zullen dalen. Nederland kent een torenhoge belastingdruk, die volgens de economen Willem Vermeend en Rick van der Ploeg steeds meer problemen gaat opleveren.

Om de euro te redden, wordt de eurozone steeds meer een transferunie, waardoor pensioenreserves en spaargelden van burgers de komende jaren verschwunden zullen raken. De dans om de steeds schaarsere euro’s is begonnen. Burgers zorgen nu voor dalende kijk- en luistercijfers van de NPO, waardoor ook advertentie-inkomsten dalen. In 2019 verwacht de NPO al dat er jaarlijks 60 miljoen euro minder aan advertentie-inkomsten gegenereerd wordt.

Toen NPO-directeur Shula Rijxman onlangs opperde dat belastingbetalers en kabelbedrijven dat bedrag maar moesten opbrengen, werd ze weggehoond. Je kan niet dag in dag uit, jaar in, jaar uit, een heel volk voor racisten en seksisten uitmaken en daarna verwachten dat datzelfde volk vervolgens je omroep gaat financieren. In een tijd van global political awakening werkt dat niet meer.

NPO en MSM hebben de grote fout gemaakt de giftige identity politics over te nemen, die de laatste jaren uit de VS is komen overwaaien. De MSM maken daarmee dezelfde fout die de Democratische Partij in de VS maakte. Door het omarmen van identity politics vervreemdde de partij zich van het overgrote deel van de bevolking.

Oorlog om aandacht

Vele verschillende groepen die aan identity politics doen, voeren nu een oorlog om aandacht (en geld). In de vorige eeuw kregen tal van Surinaamse en Antilliaanse (welzijns)organisaties veel subsidie om hun achterban, waar destijds veel drugsmisbruik voorkwam, koest te houden. Daarna ging het beter met deze minderheidsgroepen. De opkomst van de radicale islam zorgde ervoor dat de subsidiestroom verlegd werd naar islamitische Nederlanders. Ik heb sterk de indruk dat de huidige Piet-haat is bedacht om opnieuw te kunnen cashen. Niet voor niets wordt de al lang afgeschafte slavernij erbij gehaald en is er een roep om herstelbetalingen. De strategie is: praat Nederlanders een schuldgevoelens aan en troggel ze daarna gratis geld af.

Ook feministen willen aandacht. Aandacht die zij vroeger kregen, gaat nu naar moslims en negers. Ik denk dat ze daarom de MeToo-campagne hebben bedacht, om ook weer aandacht en geld te werven. Feiten zijn niet van belang als het erom gaat blanken schuldgevoelens en racisme aan te praten om daar vervolgens op te cashen. Ik verdenk de schijnheilige immer-boze zuurbekjes van de identity politics daarom al gauw van golddiggerschap. Helaas blijk ik achteraf dan ook steevast gelijk te hebben (liever kreeg ik ongelijk).

Publiciste Bernadette de Wit woonde 25 jaar in de Bijlmer in Amsterdam-Zuidoost, en maakte eerdere golven van Pietenhaat mee. Ze zegt daarover:

 

“Vanaf de dreigende onafhankelijkheid van Suriname hebben creoolse marxisten een achterhaalde antikoloniale strijd gevoerd. Die strijd hebben ze meegebracht uit Suriname. In plaats van hun onafhankelijke land op te bouwen, zijn ze hier bezig blanke Nederlanders een koloniale erfschuld aan te praten. Dat doen ze door middel van een symbolische oorlog tegen de Nederlandse Zwarte-Pietfolklore. De hele Nederlandse cultuur wordt voorgesteld als intrinsiek racistisch. Dat rechtvaardigt in hun ogen hun stijl van actievoeren: dreigen, drammen en laster. Ze leven in een B-film waarin zij de slachtoffers zijn.”

 

Sinterklaasfeest is beladen met odium van koloniale erfschuld

De eerste aanvallen op Zwarte Piet werden achter de schermen vakkundig opgevangen door welzijnswerkers en ambtenaren. Progressieve welzijnswerkers pacificeerden de creoolse Surinamers door de koloniale erfschuld op zich te nemen. Ze kregen eigen ruimtes en bakken vol subsidie. Hoe deze chantage werkt, is in 1970 subliem beschreven door de Amerikaanse journalist Tom Wolfe in zijn essay Mau-Mauing the flak catchers. Waarbij de agressieve minderheden de Mau-Mau zijn, naar de Kenianen die in opstand kwamen tegen de Britten. De ambtenaren vingen de kritiek (flak) op en deelden geld uit voor projecten in achterstandswijken. Net als in de VS verdween ook in Nederland het geld in de diepe zakken van zelfbenoemde leiders. Voorbeelden van eerdere anti-Zwarte-Pietgolven vanaf de jaren ‘90 heeft De Wit paraat:

 

“Zo was er in 2000 een creoolse actiegroep tegen Zwarte Piet met de kolderieke naam OPO, Organiseer Pressie Omhoog. Steeds meer hoofden van basisscholen zwichtten voor de druk en de regenboogpieten deden hun intree. Burgemeesters, journalisten, schrijvers, columnisten, radio- en televisiepresentatoren: vrijwel de hele blanke laag van beslissers en opiniemakers zwichtte voor de druk. En zo ontstond aan de bovenkant van de samenleving een consensus, dat je rekening moet houden met de gevoelens van de zwarte minderheid, ook al zijn die gevoelens nergens op gebaseerd. Buigen moet, desnoods ten koste van een kinderfeest. Het Sinterklaasfeest is sindsdien beladen met het odium van de koloniale erfschuld.”

 

De Wit vervolgt:

 

“Het werkte. Laat dat maar aan de blanken over: die kunnen dingen. Die zijn behept met culturele zelfhaat, de white man’s burden. Wat Tom Wolfe destijds nog niet kon bevroeden, is gebeurd: de flak catchers zijn zelf gaan mau-mauen. Tegen het gewone Nederlandse volk en ook tegen de gewone Surinamers in. En dat verklaart ook waarom iemand als Quinsey Gario en zijn helper whitey-vriendinnetje Sunny Bergman, maar ook het bonte gezelschap actievoerders daarna, zoals de Ghanese Jeffrey Afriyie, de half-Russische halfbloed Anna Stein (die zich nu Anousha Nzume noemt omdat een exotische naam meer aandacht oplevert), Clarice Gargard, antifa’s en moslimsympathisanten als Arzu Aslan en Seada Nourhussens zo veel succes hebben. Ze hebben dat succes te danken aan blanke media en bestuurders, die zichzelf flagelleren. Ze krijgen het cadeau.”

 

Niet één Arabische intellectueel heeft zich ooit tegen slavernij uitgesproken

Dankzij de blanke zelfhaat is het Sinterklaasfeest beroofd van de vrolijke, rebelse Zwarte Pieten waar kinderen zoveel plezier aan beleven. Het bondgenootschap tussen zwarte en moslimactievoerders is opmerkelijk. De Senegalese antropoloog en historicus Tidiane N’Diaye, zelf moslim, verklaart het uit de verzwegen geschiedenis van de Arabische slavenhandel. Die begon in de zevende eeuw, met de komst van de islam in Afrika, en heeft dertien eeuwen geduurd, met veel meer slachtoffers dan de trans-Atlantische slavenhandel. In zijn boek Le génocide voilé (de versluierde genocide) beschrijft hij het racisme van de Arabieren en Noord-Afrikanen. Slechts één op de vijf slaven overleefde de verscheping naar Turkije, het Midden-Oosten of India. De overlevers werden in naam van Allah gecastreerd om het zwarte ras te laten uitsterven. (Ook is ongeveer een miljoen blanken tot slaaf gemaakt door de Arabieren en de Ottomanen.) Zwarte vrouwen werden seksslavinnen en de kinderen die ze baarden werden automatisch moslim.

N’Diaye stelt dat niet één Arabische intellectueel zich ooit tegen de slavernij heeft uitgesproken. Europa en de Verenigde Staten schaften de slavernij af onder invloed van christendom en Verlichting; in de Arabische wereld bleef deze onmenselijke praktijk doorgaan tot laat in de twintigste eeuw. Daar horen we de anti-Zwarte-Pietactivisten niet over.

Doordat de islam een religie is waar je niet uit mag, en doordat de Arabieren de Afrikaanse koningen gedwongen bekeerden, ontstond de in onze ogen bizarre solidariteit tussen zwart en islamitisch die tot op de dag van vandaag bestaat. De Afrikanen werden tot medeplichtigen gemaakt van de genocide op hun eigen mensen. Zwarte linkse intellectuelen en activisten doen even hard mee aan het verzwijgen van deze verzwegen genocide als de Arabische en Noordafrikaanse moslims zelf. Liever richten ze hun pijlen op de schuldige blanken. Met deze kennis in het achterhoofd is de steun van moslims voor de zwarte activisten nogal opportunistisch.

Soms zijn minderheidsgroepen tijdelijk bondgenoten, maar de liefde is dan snel weer voorbij.  Het politiek-correcte denken dicteert dat alle minderheden lief zijn. Over de huidige slavenhandel van negers in Libië wordt dus niet gesproken. En over de slavernijpraktijken van Arabieren en Ottomanen vroeger hoor je ze ook niet. Ayaan Hirsi Ali roept blanken op om te stoppen met schuldgevoel:

 

“Dear Whites, please let go of your guilt. It is time.”

Dankzij Nederland en Engeland werd slavernij in Arabische landen afgeschaft

For the record: een belangrijke stap in de afschaffing van de Arabische slavenhandel werd gezet na de Tweede Barbarijse Oorlog (Barbarijse staat voor Berberse, de Berbers haalden de blanke slaven voor de Arabieren), nadat een gezamenlijk Brits-Nederlands marine-eskader Algiers had gebombardeerd en de daar aanwezige slaven had bevrijd. De beis van Algiers, Tunis en Tripoli werden gedwongen een eind te maken aan de Barbarijse piraterij en het tot slaaf maken van christenen.

Nadat Frankrijk in 1890 Frans-Soedan had gekoloniseerd werd de slavernij daar in 1905 afgeschaft. In 1956 werd openlijke slavenverkoop gemeld in Djibouti, waar uit Tsjaad afkomstige stammen werden verkocht. In 1924 werd de slavernij afgeschaft in Irak, in 1937 in Bahrein, in 1949 in Koeweit en in 1952 in Qatar. In Jemen werd de slavernij afgeschaft in 1962. In datzelfde jaar schafte ook prins Faisal van Saoedi-Arabië in strijd met zijn broer koning Saoed de slavernij af en compenseerde hij 1682 eigenaren van slaven. Op dat moment telde Saoedi-Arabië nog tussen de 100.000 en 250.000 slaven. Als laatste land in de regio schafte Oman in 1970 de slavernij af. In Mauretanië duurde de slavernij zelfs tot 1981, althans officieel. Dus dankzij Nederland en Engeland werd de slavernij in Arabische landen afgeschaft. Mag Nederland daar ook een keer credits en een forse financiële compensatie voor ontvangen?

Hoe verder?

Op de meeste basisscholen verandert het uiterlijk van Zwarte Piet dit jaar niet. Uit een rondgang van RTL Nieuws onder bijna 400 Nederlandse basisscholen blijkt dat op 69 procent van de scholen het hulpje van Sinterklaas zwart blijft. Op sommige van die scholen is Piet wel ontdaan van gouden oorbellen en rode lippen.

Slechts 10 procent van de scholen doet Zwarte Piet helemaal in de ban. De rest kiest voor een tussenoplossing van zwarte pieten in combinatie met andere pieten. 15 procent van de scholen zegt dat ze vorig jaar nog zwarte pieten hadden en die nu soms deels hebben aangepast. Van de scholen die de pieten dit jaar wel aanpassen, kiezen de meeste scholen (47 procent) voor de roetveegpiet.

Opmerkelijk is het verschil tussen scholen in de stad en op het platteland in de keuze voor wat voor soort piet ze kiezen. 73 procent van de scholen in niet-stedelijke gebieden gebruikt uitsluitend zwarte pieten. In de grote steden wordt slechts op 13 procent van de scholen alleen zwarte pieten gebruikt. Eén op de vijf scholen had al eerder veranderingen in het uiterlijk van Piet in gang gezet en zet die nu door. Het grootste deel van de scholen uit de rondgang verandert niets.

In het Randland, ook wel platteland geheten, gaat het feest door als vanouds. Tradities veranderen niet zo maar. Maar zelfs in Zwolle deed dit jaar maar 7 procent van de winkeliers iets aan Sinterklaas. De grote winkelketens zijn vrijwel allemaal overgenomen door Angelsaksische beleggers, die Kerstmis belangrijker vinden en alle kaarten daarop zetten. Waar de detailhandel nog aan Sinterklaas doet, betreft dit louter het midden- en kleinbedrijf. Maar het feest kan prima gevierd worden zonder grote zichtbaarheid in de detailhandel. Als het onderdeel wordt van de verzetscultuur, kan het feest prima ondergronds gaan. De lol ervan is dat je door de zwarte schmink van Piet en de witte schmink van Sint niet weet dat het eigenlijk je vermomde buurman en oom zijn die je zo in het ootje nemen.

Maak ruimte voor zwarte activisten

De oorlog om aandacht (en geld) zal er ook voor zorgen dat de antipietenbeweging in 2018 implodeert. Quinsy Gario en Jeffrey Affriye vechten elkaar het kot al uit om geld. En Sylvana Simons en Anna Stein Anousha Nzume gunnen elkaar het licht in de ogen niet. En de helper whiteys? Die worden naar het tweede plan geduwd. Het klapvee dat onlangs naar Dokkum afreisde, kreeg strenge instructies van hun zwarte actieleiders:

 

“Witte mensen vinden het vaak vanzelfsprekend om midden in de aandacht te staan. Daar zijn witte mensen aan gewend (…). Sta daar morgen alsjeblieft bij stil, want het draait niet om witte mensen. Houd je alsjeblieft op de achtergrond, ga niet staan dansen voor de camera. Geef liever geen interviews. Probeer zoveel mogelijk journalisten en fotografen te verwijzen naar zwarte mede-activisten! Maak ruimte voor de zwarte activisten. Het gaat om hun, niet om witte mensen! Wijs elkaar daarop!”

 

Hoezo uitsluiting en vernedering van mensen met een andere kleur? Alleen donkere mensen hebben privileges. Wie zichzelf beschouwt als blank en toch aan manifestaties meedoet zoals die onlangs in Dokkum, moet wel een enorme vorm van zelfhaat voelen. Ondanks die instructie wurmde documentairemaakster Sunny Bergman zich toch naar de eerste rij, pal in het zicht van de tv-camera’s. Oei! Dat zal ruzie in de bus hebben veroorzaakt. Ik verwacht dat Sunny subiet geloosd zal worden uit het antiracismekamp.

Antipiet-demonstratie in Dokkum heeft 5 ton gekost

De financier van alle door identity politics veroorzaakte sociale onrust in het Westen is de Amerikaanse miljardair George Soros. Soros’ praktijken worden steeds openlijker aan de kaak gesteld en hij ontmoet steeds meer verzet.  In zijn geboorteland Hongarije heeft de regering hem in de ban gedaan en ook elders en Europa, de VS en Israël neemt de oppositie tegen zijn destabilisatie toe.

De politievakbonden hebben uitgerekend uit dat de antipiet-demonstratie in Dokkum 5 ton heeft gekost aan politiebeveiliging. Van dat geld hadden we 1.300 negerslaven in Libië kunnen vrijkopen. Maar in de wereld van identity politics telt een dergelijk feit niet.

Juichnegers (z/w) verslaan klaagnegers (z/w)

2018 wordt een jaar van zelfverkozen apartheid. We gaan ergernissen vermijden en omringen ons alleen nog maar met gelijkgestemden. Dat levert een goed humeur op en scheelt in stress. Debatteren over het Sinterklaasfeest gaan we gewoon niet meer doen. De sfeer is daarvoor teveel vergiftigd geraakt. Zelfgekozen apartheid betekent dat we gescheiden feest vieren of niet vieren. Wie ongestoord dit feest wil vieren, zonder zuurbekjes en droefsnoetjes die het feest willen versjteren, doet dat gewoon. Maar het demonstratierecht wordt ingeperkt, het wordt allemaal te duur. De Friezen hebben met hun verzetsdaad in Dokkum laten zien hoe het moet. Ondernemer Erik de Vlieger ook. Die kocht alle 900 kaarten op van een anti-Sinterklaasfeest-bijeenkomst en vulde de zaal met pro-piet-mensen. Ook weer een verzetsdaad. De Vlieger mag nooit meer bij Pauw komen.

‘Ik adviseer het leger roze soldaten van GeenStijl om in 2018 het Sinterklaasjounaalte kapen van de zieltogende NPO’

Alkmaar wil zich de komende jaren positioneren als het glorieuze noordpunt van de Randstad. Ik heb de gemeente Alkmaar geadviseerd om de Sinterklaasintocht voor de Randstedelingen vanaf 2018 in Alkmaar te concentreren. De stoomboot komt voortaan uit de havenstad Portimao in Portugal, een belangrijke havenstad in het Romeinse Rijk in de tijd dat de bisschop van Myra leefde. Ondernemer Erik de Vlieger treedt op als kapitein van het schip. Als kaashoofdstad van ons land introduceert Alkmaar ook een speciale nieuwe kaassoort, Sinterkaas. Uit de hele Randstad rukken honderdduizenden blanke en zwarte ouders met hun blije kindertjes op naar Alkmaar om de feestelijke intocht van Sint en zijn Pieten bij te wonen. In de periode rondom intocht en het feest geldt een demonstratieverbod. Koene burgers houden, naar Fries voorbeeld, de wegen naar Alkmaar in de gaten en voorkomen dat blacktivisten en hun helper whiteys het feest verstoren.

Dit jaar neemt GeenStijl op 16 december het Nationaal Dictee over van de NPO. Ik verwacht dat deze kaping, ook onderdeel van de opkomende verzetscultuur, een groot succes wordt. Ik adviseer het leger roze soldaten van GeenStijl om in 2018 ook het Sinterklaasjournaal over te nemen van de zieltogende NPO. Gepresenteerd door de Braboneger, uitgezonden vanuit Alkmaar, met Telegraaf-columnist Rob Hoogland in de rol van Sinterklaas en Volkskrant-columnist Arthur van Amerongen in de rol van Zwarte Piet. Juichnegers (z/w) verslaan dan de klaagnegers (z/w).

Op 5 december 2018 sluiten we het feest af met een groots vuurwerk, als eerbetoon aan Nederland, dat de Arabische slavernij afschafte. Op andere plekken in de Randstad mogen de zuurbekjes het feest negeren. Ook in het Randland, het platteland, gaat het feest gewoon op traditionele wijze door.

Van de leeuw en bromvlieg

Ik las ooit een verhaaltje over een leeuw die lekker in het zonnetje ligt uit te buiken. Tot zijn stille genot verstoord wordt door een nare grote bromvlieg die om zijn kop vliegt en in zijn oren blijft brommen. De bromvlieg is te zwak om de leeuw te doden, de leeuw kan niet vliegen om de bromvlieg te doden. Zo houden ze elkaar gefrustreerd en ongelukkig. Het gedoe over het Sinterklaasfeest lijkt op wat in dit korte verhaaltje gebeurt. De Nederlandse leeuw ligt relaxt in het zonnetje, en een groepje zeikerige bromvliegen, te zwak om hem te doden, vergalt zijn leven dusdanig dat hij enorm van de leg raakt en op een gegeven moment uit pure wanhoop bereid is alles te geven wat de bromvliegen eisen, om maar weer rust te krijgen. Daar gokt de antifa-coalitie op, maar ik denk dat er wat anders gaat gebeuren. De leeuw krijgt hulp van mensen met vliegenmeppers die de vliegen wegjagen en samen met zijn bevrijders gaat hij in het zonnetje rollebollen, op naar de economie van het geluk.

 

In september verschijnt mijn boek Oorlog om aandacht. Hoe giftige identity politics tijdens de Grote Verarming een verzetscultuur creëert. Prijs: 9,95 euro ex. btw.

U kunt dit perfecte Sinterklaascadeau voor 2018 nu reeds bestellen via de webshop; de voorintekening is begonnen.