Opinie

Daarom TPO, daarom geen oude media: voor als je de échte feiten en cijfers over autobranden wilt

29-12-2017 14:45

In november van dit jaar kwam TPO met de scoop dat Nederland een waar autobrandparadijs is. Dankzij een WOB naar de enige echte officiële cijfers van brandweer en politie wisten we u te melden dat in anderhalf jaar tijd zeker 8000 auto’s in Nederland zijn afgefikt waarbij vaak sprake was van vermoeden tot brandstichting. Ook wisten wij te melden in welke regio precies hoeveel auto’s in anderhalf jaar tijd affikten en zelfs hoeveel tientallen miljoenen dat de burger in anderhalf jaar tijd heeft gekost.

Nogmaals, het zijn de meest betrouwbare cijfers over dit onderwerp die er zijn, want keurig bijgehouden en op wob-aanvraag geleverd door de Nederlandse veiligheidsregio’s. Hardere cijfers bestaan niet.

De scoop werd netjes opgepikt door het ANP, door enkele regionale media en door Geenstijl. Terecht, want het geeft een behoorlijk verontrustend beeld van Nederland waar het in de fik steken van auto’s kennelijk een populaire hobby is, een hobby die in sommige regio’s al jaren uit de klauwen loopt. Het is dus nieuws zoals nieuws is bedoeld.

Doodgezwegen

Maar de media zwegen het dood. Ondanks het feit dat we de scoop naar alle media hebben verstuurd middels een persbericht werd er geen letter aan besteed. Doodzwijgen en negeren is kennelijk nog altijd dé strategie bij oude media als het gaat om onwelgevallig nieuws, al helemaal als de bron je niet bevalt.

Nu, anderhalve maand later, komt het toch al zo onbetrouwbare en voortdurend bekritiseerde medium AD ineens met dit verhaal: Nederland breekt triest record met autobranden, verzekeraars verontrust.

Een artikel over…het hoge aantal autobranden in Nederland! Netjes gewobt door het AD natuurlijk? Officiële cijfers opgevraagd zeker? Documenten opgevraagd bij TPO anders? Nope. De cijfers komen van ‘Het Verbond van Verzekeraars’, een ‘belangenvereniging van schade- en levensverzekeraars in Nederland’.

Verbond van Verzekeraars

Dat zullen dan wel enorm objectieve en betrouwbare cijfers zijn. Zo’n bron als het Verbond van Verzekeraars heeft natuurlijk geen enkel belang bij autobranden, laat staan dat dit verbond dergelijke publicaties zomaar zou aangrijpen voor gratis marketing. Iedereen weet: verzekeraars zijn goededoeleninstellingen en doen absoluut niet aan omzetten of winst, laat staan dat ze ergens een eigen commerciële agenda op zouden nahouden. De onderzoeksjournalisten van Het Verbond van Verzekeraars, wie kent ze niet?

Lees voor de lol ook het bijbehorende persbericht van dit Verbond: ze geven doodleuk niet aan waar die cijfers vandaan komen, ze noemen gewoon wat getallen en de lezer moet dan maar geloven dat het klopt, en voor de rest doen ze vooral (letterlijk) ‘schattingen’ naar de kosten. Zouden ze die aantallen autobranden ook hebben geschat? Niemand die het weet, er staat geen enkele verwijzing naar een bron of welke serieuze onderbouwing dan ook.

Voor AD is dat allemaal geen enkel probleem. Betrouwbaarheid van bronnen is zooooooo 1786. Het Verbond van Verzekeraars stuurt een mailtje naar de AD-redactie, AD vindt zo’n persbericht ‘nieuws’, het Verbond krijgt gratis reclame van de AD-redactie. En weer een artikel af voor op je website tussen ranzige en outdated clickbailtfilmpjes en VICE-feelgoodstorievideo’s met zielige vrouwen en andere slachtoffers van seksueel geweld op redactieburelen.

Corrupt

Maar als TPO een mailtje stuurt met daarin de wél onderbouwde en wel échte cijfers over autobranden, geheel vrij van belangenclubs als verzekeraars, dan zijn AD en andere media ineens niet thuis. Om de reden daarvoor mag u gissen, maar voor sommige media geldt eenvoudigweg dat TPO geen ‘echt medium is’ (want online), voor een enkel medium is TPO sowieso principieel ‘fout’ en voor weer andere media geldt dat snoeiharde berichten over een tsunami aan autobranden veel te cynisch zijn en zonder handige journalistieke context als ‘neem nu een goedkope verzekering tegen autobrandschade’ of zes interviewtjes met ontkennende UvA-hoogleraren of een fijne tearjerker met slachtoffers ‘de verkeerde politici in de kaart spelen’.

Hoe dan ook: zogenaamde ‘kwaliteitsmedia’ zijn inmiddels zo corrupt dat ze zelfs geen normale oliebollentest meer voor elkaar krijgen, terwijl écht nieuws gewoon wordt kapotgenegeerd als het er op aankomt.

Triest, journalisitieke stroomuitval, systeemcrisiswaardig en beschamend. Maar helaas niets nieuws onder de zon. Toen Geenstijl met de bunkerharde scoop kwam over de beangstigende wijze waarop de Amsterdamse ‘inclusieve’ politie met een salafistenmoskee in Amsterdam-Noord omging werd dat, tot op de dag van vandaag(!), keurig doodgezwegen door de media. Wat dat betreft is er eigenlijk geen enkel onderscheid meer tussen de terminaal zieke journalistiek in Duitsland en de laffe doofpotjournalistiek in Nederland. Alleen mogen we dat hier nog niet weten, want kritiek op journalistiek bestaat niet, dan is het de schuld van media en maken we een manifest om adverteerders weg te pesten van online media.

2018

Wij van TPO gaan in 2018 in elk geval gewoon verder met wobben (we hebben nog een paar leuke wobs uitstaan beloven we vast) en onderzoeken wat policor media liever niet onderzocht willen hebben. De resultaten zult hoogstwaarschijnlijk niet terugvinden in de reguliere media, maar wel hier op TPO.

En dat blijft zo. Beloofd!

(Doneer nu aan TPO om dit mede mogelijk te maken, ook in 2018.)