De SsangYong Rexton is gereanimeerd en kan zich meten met de premium 4X4’s. Er bestaat eigenlijk geen betere plek om de nieuwe Rexton bij de media te introduceren dan Warschau. Want was de Poolse hoofdstad ooit grimmig en grauw, nu is het een opgepoetste en zichtbaar boomende metropool. Wellicht is dat ook een ontwikkeling waar het Zuid-Koreaanse SsangYong zich aan spiegelt. Het nog immer vrij obscure merk wil met de Rexton tevens mee met de vaart der volkeren. Daarbij moeten ze eerst nog wel even een donker verleden slash stigma wegpoetsen. Ooit lanceerden ze namelijk de Rodius, een soort sedan met een begrafeniswagen-opzet. Acuut werd dit voertuig unaniem verkozen tot lelijkste auto, ever made. Nog voor de Fiat Multipla, een prestatie op zich.
Die oude Rexton was overigens een prima ding. Menig kermisattractie is zo met al die Mercedes-techniek (bak & motor) door het land gesleept. En daar is ie nu eigenlijk ook weer voor bedoeld, dat leger noeste werkers dat iets (een betonmolen, een oliebollenkraam) aan de trekhaak heeft hangen. De diesel van 181 PK zal er weinig moeite mee hebben, evenals de automaat, die weer afkomstig is van Das Haus. Samen tillen ze de rijbeleving naar een verfijnd (ja, verfijnd) niveau. Het interieur, met dat leer, houtafwerking, tft-scherm ziet er ook well to do uit. Verder koestert ie alle (safety)goodies, waarmee voertuigen in dit eerste kwart van de 21ste eeuw worden opgetuigd. Sapphire heet dan ook de officiële toevoeging voor deze Rexton. Een diamant-waarde vertegenwoordigt eveneens de BPM die op de personen-Rexton kan worden geplakt door Rutte cs. Dan kost ie zomaar een ton. Dus wordt ie in Nederland straks uitsluitend op grijs kenteken verkocht en dan kost ie kaal (zonder 4×4) ongeveer 32-duizend euro en rijker uitgerust 42-duizend euro. Daarbij belooft de importeur het fiscale tussenschot zo te plaatsen dat het ruimtelijk gevoel op de bok – want op die hoogte voelt dat zo – voor de klant blijft.
On the road – op het fluwelen asfalt van Warschau en de drekwegen er om heen – kan je merken het nieuwe moederbedrijf van SsangYong – het Indiase – Mahindra flink geïnvesteerd heeft (bijna een miljard voor R&D) in het halve cult-merk SsyangYong. Geulen, modder en rotsjes neemt ie als een Blitzkrieg-tank en als een romige Limo laveert ie door het Poolse spitsverkeer, terwijl je de motor nauwelijks hoort en de vering en demping er voor zorgt dat de rit gepolijst blijft. SsangYong is met dit model kortom mooi opgedroogd, er is niets meer van het Rodius-DNA te traceren. Vooral de ondernemers, die nog de bouwplaats op komen rijden in een Land Cruiser of een Patrol, kan deze SsangYong met zijn nogal fidele stickerprijs straks verleiden tot aanschaf. In Korea/India hebben ze eveneens vertrouwen in het product, want ze geven een fabrieksgarantie van vijf jaar en ook nog eens vijf jaar lang gratis pechhulp. En zoiets durf je alleen maar als je geen storingen en strandingen verwacht.