ABN AMRO is opnieuw getroffen door een zogenoemde DDoS-aanval, waardoor de bank kampt met een storing van diensten. Medewerkers van de bank zijn hard bezig een oplossing te vinden voor de problemen, aldus een woordvoerder. Deze avond heeft ook ING last van een storing.
Rond 12.00 uur zondagmiddag begon de DDoS-aanval, die nog steeds gaande is. Hierbij wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. Klanten kunnen hierdoor moeilijk of niet gebruik maken van diensten zoals internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal.
Artikel gaat verder na advertentie.
Op zaterdagavond werd de bank ook al getroffen door zo’n aanval. Volgens de woordvoerder begon die aanval rond 20.00 uur en duurde tot na middernacht. Zondagochtend meldde de bank dat de problemen waren verholpen. Detailhandel Nederland heeft in reactie op de storing laten weten zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer.
Volgens de woordvoerder van ABN AMRO betreft het geen hack. De veiligheid van klantdata is daardoor nooit in gevaar geweest, zegt ze. Wanneer de problemen verholpen zijn, is onduidelijk.
Klanten van ING hebben deze avond ook last van een storing, die treft zowel de website als iDeal. De diensten zijn lastig bereikbaar. Een woordvoerder kon eerder nog niet direct zeggen wat de oorzaak was, maar de bank bevestigt inmiddels dat ze ook slachtoffer zijn geworden van een DDoS-aanval.
Ook ING benadrukt hierbij nog eens dat er geen sprake is van een hack waarbij kwaadwillenden de systemen binnen dringen.
Beschikbaarheid online bankieren staat onder druk vanwege een z.g. DDos-aanval. Wij bieden onze excuus aan voor het ongemak. Voor meer informatie zie hieronder: pic.twitter.com/RPVfHruE7S
— ING Nederland (@ingnl) January 28, 2018
(TPO/ANP)