Detailhandel Nederland heeft laten weten zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. Vandaag wordt de Rabobank getroffen door een DDoS-aanval. Klanten van de bank kunnen daardoor niet op de website of de app van de bank terecht.
Gisteren werd ABN AMRO opnieuw getroffen door een DDoS aanval, later werd ook ING onbereikbaar en hadden andere banken het moeilijk. Online betalingen werden zo onmogelijk. Het gebruik van iDeal en internetbankieren door consumenten had de hele dag zwaar te lijden onder de aanvallen.
Ook president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) sprak zich over de incidenten uit. Het is niet de eerste keer dat de ABN de afgelopen weken getroffen werd. In het tv-programma Buitenhof zei hij zondag al dat ‘cyberaanvallen voor banken’ tegenwoordig aan de orde van de dag zijn. DNB is met banken in gesprek om te regelen dat die hun systemen na zo’n aanval snel weer in de lucht hebben.
Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. Wie er achter de aanvallen zit is niet bekend. Beide banken boden zondag excuses aan voor het ongemak. Omdat geen sprake was van hacken, verzekerden de banken dat kwaadwillenden de klantgegevens in de banksystemen niet hebben kunnen binnendringen.
(TPO/ANP)