De politie signaleert een onstuimige groei in het aantal foute webwinkels. Vorig jaar werd 438 keer actie ondernomen tegen malafide internetwinkels, tegen slechts 35 ingrepen in 2016.
Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie meldt dat volledig valse websites soms maar korte tijd in de lucht zijn en dan zoveel mogelijk geld proberen binnen te halen. Verder worden bestaande websites bedrieglijk echt gekopieerd. Fraudeurs kopen eveneens Nederlandse domeinnamen op van sites waarop merkartikelen tegen onwaarschijnlijk lage prijzen te koop worden aangeboden.
Desondanks zegt het meldpunt niet ontevreden te zijn over de strijd tegen internetoplichting. Vorig jaar kwamen 38.343 aangiften binnen, pakweg 8000 minder dan in 2016. Het schadebedrag per gedupeerde lag op 197,32 euro. De politie vermoedt dat voorlichting en publiciteit bijdragen aan de dalende trend.
Detailhandel Nederland noemt het in een reactie ”goed dat de politie internetoplichting in het vizier heeft”, maar tekent daarbij tevens aan dat het aantal keren dat actie wordt ondernomen in verhouding tot het aantal aangiftes laag is, ”iets meer dan 1 procent van het totaal”. Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit van Detailhandel Nederland, vindt dat internetoplichting keihard moet worden aangepakt. ”Het schaadt de reputatie van betrouwbare webwinkels.”
(ANP)