Dan verschijnt er opeens de Jaguar I-PACE. Het Engelse merk degradeert hiermee zomaar Elon Musk met zijn Tesla Model 3 tot een gevalletje ‘hoog van de toren-toeterij’.
Jaguar-dealers in Nederland hebben de komende tijd zeker wat uit te leggen. ‘Oh mijnheer, u wilt elektrisch rijden? Nee, dan komt u niet voor de E-PACE. Maar voor de I-PACE.’ Jaguar doet hier namelijk een ‘Appletje’ en gebruikt voor zijn auto’s op stroom dezelfde aanduiding, als de telefoonfabrikant doet voor zijn ‘Phone’. Overigens zal de benaming niet het grootste probleem zijn voor de Jaguar-dealer. Hij zal vooral zijn hoofd breken, hóe hij voldoende auto’s binnen krijgt.
Kans is groot dat het storm zal lopen. Kopers staan nu al in de rij en betaalden meer dan duizend euro om maar in aanmerking te komen voor de I-PACE. Dit heeft zeker te maken met het belastingregime in Nederland. Voor geheel elektrische auto’s hoef je maar vier procent bijtelling af te tikken aan Vadertje Staat. Maar dat verklaart zeker niet alles over het aanstaande succes. Want Jaguar zet zomaar een elektrisch model op de markt, týpisch een Jaguar. Dus met de premium looks en een uitstekende actieradius. Onderhuids huist een accu die je zomaar 480 kilometer ver brengt. Echte 480 kilometers. Nu eens niet gemeten in een steriel wetenschappelijk lab, maar in omstandigheden die elke doodnormale bestuurder ervaart.
Bovendien legt de I-PACE de accu zó in de watten, alsof het een liefje betreft op Valentijnsdag. Tijdens het opladen controleert de auto nauwgezet de temperatuur van de batterij en haalt er desgewenst een graadje bij of af voor de optimale oplaadcapaciteit. Via een app is van huis uit deze accu al op temperatuur te brengen. Dit komt ook weer de actieradius ten goede. Nóg een leuk handigheidje: bij twijfel over het oplaadvolume, kan via een slimme Amazon-luidspeaker naar de stand van zaken van de ingewanden van de Jag worden geïnformeerd.
Naast actieradius biedt de auto de sprintcapaciteiten van Dafne Schippers De krachtbron met maar liefst 400 PK’s raffelt de eerste honderd kilometers in zo’n vier seconden af. Wij mochten de auto op een aanpalend baantje naast het vliegveld van Genève uitproberen. Op een behendigheidsparcourtje voelden we hoe we in onze stoelen werden gedrukt als we het stroompedaal ietsjes feller intrapte. Ook lag de auto heerlijk vast op de weg. Met dank aan de batterij die plat over de bodemplaat is verdeeld. De korte tijd die we binnen vertoefden, was voldoende om ons het upperclass-gevoel te geven dat nu eenmaal bij dit merk past.
Meest opvallend in het dashboard was het dubbele scherm, dat de bediening van de vele functionaliteiten verdeelden. Een handigheidje volgens Jaguar, om zo de concentratie van de bestuurder op de weg te handhaven. Wie wil lonken naar de gunsten van deze schoonheid zal zo rond de 80.000 euro moeten neertellen. Dat zal voor verrassend veel mensen een heel acceptabel bedrag blijken. Zeker ook voor potentiële Tesla-kopers, die het wachten op hun vooraf gereserveerde Tesla Model 3 te gortig wordt en zomaar eens zouden kunnen overstappen. ‘Beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht, nietwaar mister Musk?’
Regel nu een goede autoverzekering: