ABN Amro kampte gisteravond met een storing als gevolg van een DDoS-aanval. Door die aanval lagen internetbankieren, mobiel bankieren, iDeal en de website van de bank zelf eruit of werkten heel traag. Deze morgen lijkt het opnieuw raak; de site van de bank is onbereikbaar en tientallen mensen klagen over problemen. De bank zelf meldt inmiddels ook een storing, maar laat weten dat de oorzaak nog niet bekend is.
Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt. De problemen met de beschikbaarheid begonnen gisteravond rond 20.00 uur, zegt een woordvoerder van de bank. “We werken er heel hard aan om de aanval af te slaan en de kanalen weer te herstellen. We vinden het heel vervelend voor onze klanten”, aldus de woordvoerder.
Vanaf een uur of 11 deze morgen melden mensen opnieuw problemen.
Eind januari werden ABN Amro, ING, Rabobank en de Belastingdienst ook al het slachtoffer van een DDoS-aanval.
Detailhandel Nederland liet na de aanvallen in januari laten weten zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer in ons land.
(TPO/ANP)