Recensie

Ford maakt van Fiesta Vignale een lekker feestje

31-03-2018 12:16

Noem het Ford’s officiële versie van Pimp my Ride: de Vignale-lijn, waarmee voorheen de grote modellen als de Mondeo en Galaxy werden opgetuigd. Nu krijgt ook de Fiesta – de meeste verkochte compacte auto van Europa- zo’n luxury-treatment: van binnen én buiten.

Om met het interieur te beginnen. Het is daar smullen. Plant je billen in de gewatteerde stoelen, die volgens Tuxodo-patroon zijn gestikt. Spits ook je oren voor het af-fabriek Bang & Olufsen Play-sound systeem. Trouwens, jouw eigen muziek is het enige wat je hoort, want in het Vignale-pakket zit ook geluidisolatie. Buiten mag de Apocalyps uitbreken, jij zoeft lekker door met die romige 1.0 driepitter, die al vijf jaar op rij is verkozen tot ‘Motor van het Jaar’. Buiten is de grille chauvinistischer. Ander opvallend detail, zeker voor zo’n kleinere bolide: de 17 inch-velgen.

Trademark-Ford-wegligging

Eerste vereiste bij elke auto is – vinden wij – een schuifdakje. Welnu, de Fiesta is leverbaar met Panorama-glaswerk, dat je – in tegenstelling tot veel andere merken – open kan schuiven. De kordate trademark-Ford wegligging is natuurlijk ook gebleven, maar mocht je wat lui rijden: deze Fiesta kan automatisch een noodstopje voor je doen en zorgt er op de snelweg voor dat je tussen de lijntjes blijft cruisen. Geloof ons, het zijn voorzieningen, die je bij een beetje BMW 7-serie bijna als extra optie moet aanvinken.

Luxe theesalon

Ford zet haar Vignale-saus als uniek in de markt. Begrijpelijk, maar toch hebben wij dat eerder gezien: een A-segment-auto, ingericht als een luxe theesalon. Want herinnert u zich de eerste generatie van de Lancia (prachtig iconisch merk) Y(psilon) nog?  Je kon hem met alcantera (want Lancia) bekleding krijgen en ja, leer dat mocht ook. Een elektrisch schuifdak deden de Italianen er ook bij, alsmede airconditioning, audio-functies op het stuur en houtinleg. Plus 100 individuele lakkleuren. Die Y was zijn tijd vooruit!

Vignale Lounge

Wat ze dan weer bij Lancia weer niet hadden, was de rode loper, die Ford uitrolt voor zijn Vignale-klanten. Mocht de auto naar de garage moeten, dan wordt ie gehaald en gebracht. Iets waar Lancia natuurlijk keihard op was stukgegaan. Bovendien hoef je in de garage niet met stagiair/monteur Khalid te bellen, maar staat je een eigen contactpersoon ter beschikking. Ben je zelf bij de dealer dan kan je je verpozen in de Vignale-lounge. Vergelijk dit luxe-label gerust met intercontinentaal Business Class vliegen.

Opcenten

Normaliter is luxe rijden duur, want dat geschiedt meestal in een grotere auto, waarbij de overheid graag buitenproportioneel met je afrekent. Met een Fiesta en dat gretige driecilindertje hou je heel wat geld weg bij Den Haag en je provincie (de beruchte opcenten, waarmee jouw publieke regionale omroep gefinancierd wordt). Als dat geen opsteker is! Hoewel? Wij hebben er nog één: de Fiesta Vignale kost 23.515 euro, een stijlvol prijsje. Al heb je ook een prima tweedehands, geoutilleerde Lancia Y voor 1000 euro.