Op twaalf liter benzine naar Parijs? De Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid kan het! ‘Dat is ‘eel zuunug’, zullen ze in Zeeland opmerken en dat wordt er toch niet snel gezegd.
Gewone brandstof-motoren zijn bezig met hun laatste toegift, maar elektrische auto’s verliezen tegelijkertijd hun fiscale voordeel. Als je meer rekenaar, dan autorijder bent, denk je: wat nu? Mogen wij de Hyundai IONIQ aan je voorstellen? Een hybride mét stekker. Daarvoor had Hyundai al een volledig elektrische versie, die zijn 220V overigens nog steeds uit een bruinkolencentrale krijgt. Daarnaast was er nog de normale hybrid en nu met een snoertje erbij spreken van en plug-in hybrid. Op papier is ie zeer milieuvriendelijk en zuinig, alleen dan moet je wel de discipline hebben om hem bijtijds op te laden. Wat er – zeker bij dat leasetuig – wel eens aan schort. Deze IONIQ – de naam is, geloven wij, afgeleid van een natuurkundig elementair deeltje – koop je overigens niet om zijn looks. Daar zijn Alfa’s voor. Deze Koreaan is een sterk staaltje functionaliteit boven schoonheid.
Wij gaan niet (welnee) de uitgekauwde vergelijking maken van een kort-pittig-kapsel bij dames, maar de kans is klein dat de parkeerplaats bij de hipste strandtenten van Bloemendaal volstaat met deze IONIQ. Maar goed, dan gaan wij meteen uit van een archaïsche gedachte, namelijk dat de auto een statussymbool is. Bij echt trendy mensen is dat helemaal niet meer zo. Qua statussymbool komt de bolide nu op nummertje vijf. Ultiem hebbeding is tegenwoordig een fraaie keuken, want die staat op – is onderzocht – op één. Kortom, de auto is een huishoudelijk apparaat geworden en in dat licht scoort de IONIQ punten. Zo is hij in staat 60 kilometer geheel elektrisch te rijden. Jij denkt: da’s niet veel. Welnu, het gemiddelde ritje in NL bedraagt 5 kilometer. Als de benzinetank bijspringt wordt je actieradius 800 km. Parijs! Parijs!
Want zuinig is ie, deze slimme IONIQ. De Koreanen claimen zelf 1 op 100, maar dan moet je niet naar het gaspedaal kijken en niets additioneels aan zetten, zoals de verwarming en of radio. Doe je dat wel, dan komt je nog dik onder de drie liter per 100 kilometer. Ben je een aso en trap je op de snelweg tegen bumpers door, dan kost het je nog steeds niet meer dan 1 op 20. Tja. Oh ja, deze plug-in biedt ook nog een sportstand aan, maar vergeet die rustig. Denk dan aan Rafael van der Vaart, die even een sprintje poogt te trekken. Nog een aandachtspuntje: geheel opladen kost zo’n vier uur. Maak daar dus agenda-ruimte voor vrij. Als je slaapt bijvoorbeeld, want zo easy is het. Qua rij-eigenschappen is de IONIQ volledig gericht op comfort, comfort en comfort.
Ook dat is modern. Waar kan je nog scheuren en strepen trekken hier in Nederland? Ten dienste daarvan is deze Koreaan uitsluitend leverbaar met een automaat, die zich boterzacht door de verzetten werkt. Cruisen? We horen het je zeggen. Daarover gesproken: de adaptive cruise control is tevens heel soepel, zonder bruusk remmen of optrekken past ie zich perfect aan aan de rest van het verkeer. Uiteraard zit ie vol veiligheids-gadgets en wat opviel bij het navigatiesysteem is dat ie opvallend snel herberekeningen maakt, als je per abuis even verkeerd rijdt. Kijk, daar hebben wij wat aan (geef toe). Met een auto als de IONIQ ga je besparen en dat begint al met de stickerprijs van nog net geen 30-duizend euro. Dan hou je veel geld over voor wel mooie dingen.