Media & TV

De nieuwe koers van RTL Nederland: ‘Hechte relatie en directe interactie met de consument’

19-04-2018 22:50

RTL Nederland gooit het roer flink om. Het mediabedrijf laat de oude zendergerichte aanpak los en gaat zich meer richten op ,”een hechte relatie en directe interactie” met de consument. Dat moet via elk denkbaar kanaal en zelfs buiten het scherm gebeuren. De ingreep kost ook banen, maar hoeveel is nog niet duidelijk.

Wat onder meer gaat veranderen is dat streamingdiensten als Videoland en RTL XL worden samengevoegd in één platform. Volgens topman Sven Sauvé bestaat er bij veel Nederlanders behoefte om één plek te hebben waar je alles kunt zien en waar veel aandacht is voor Nederlandse content.

De herstructurering betekent ook dat er allerlei managementlagen verdwijnen en afdelingen worden samengevoegd. Ook ontstaan nieuwe bedrijfsonderdelen, met name op het vlak van technologie en data. De arbeidsplaatsen die komen te vervallen moeten in eerste instantie verdwijnen via natuurlijk verloop, maar gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten.

Een woordvoerster kon nog niet aangeven om hoeveel banen het gaat. “Dat gebeurt pas in een latere fase”, liet ze weten. Het bedrijf verwacht vóór de zomer duidelijkheid te kunnen geven aan zijn medewerkers over individuele gevolgen van de plannen. RTL trekt tegelijkertijd ook veel nieuw talent aan op het gebied van data, technologie, creatie en marketing.

Bij RTL Nederland werken circa achthonderd mensen in vaste dienst. Eerder deze week stapte financieel topvrouw Vivienne de Leeuw nog per direct op. Zij kon zich volgens RTL niet vinden in de nieuwe plannen.

Anp