Foto: de ontslagen VICE-hoofdredacteur Casper S.
“Ook bij de Volkskrant komt rond die tijd een melding binnen waarin een oud-werknemer verhaalt over seksisme en machtsmisbruik op het Vice-kantoor in Amsterdam. Er volgen meerdere gesprekken met (oud)medewerkers met een terugkerende vraag: is het snel groeiende platform met een jonge, onstuimige redactie altijd even goed in staat de eigen idealen te handhaven op de werkvloer?
Die ‘bepaalde avond’ speelde zich af in 2015, nog voor Casper Sikkema voor Vice werkte. De twee kennen elkaar al langer en na een feestje, zegt de vrouw tegen de Volkskrant, probeert hij haar in bed te krijgen. Aanvankelijk zegt ze nee, maar Sikkema dringt aan en is ‘zo pusherig’ dat ze uiteindelijk toegeeft. ‘Ik zou het absoluut geen verkrachting noemen’, zegt de vrouw, ‘maar het was ook zeker niet oké.’
Zelf noemt Sikkema zijn ontslag het gevolg van ‘#MeToo-paniek’, zowel bij hemzelf als bij Vice. Het incident is ook tekenend voor de worsteling van het jonge bedrijf, dat zich zo nadrukkelijk als ‘woke’ profileert, maar volgens (oud)werknemers tegelijkertijd gekenmerkt wordt door traditioneel mannelijk haantjesgedrag op de werkvloer.
Op het kantoor wordt openlijk cocaïne gebruikt, zeggen (voormalig-)Vice-redacteuren.
‘Op vrijdagmiddag belandden we vaak bij iemand thuis’, vertelt een oud-medewerker. ‘Dan werd er muziek gedraaid, gedronken en door sommigen ook coke besteld, dat lag daar dan openlijk op tafel. Op zo’n avond lag Casper bijvoorbeeld een keer met zijn hoofd bij een stagiaire in het kruis, dat was wel een moment waarop ik dacht: jongen, je bent wel de hoofdredacteur.’
Een andere oud-medewerker maakt een vergelijking met het studentencorps. ‘Ondanks al die mooie video’s en artikelen over diversiteit, feminisme en homo-acceptatie zie je bij het management veel machismo en haantjesgedrag. Het zijn net corpsballen, met hun stoere praatjes en grapjes over de vrouwtjes.
Het door (oud-)medewerkers geschetste beeld van de werksfeer in dit artikel is volgens VICE-Nederland-directeur Sjoerd Raaijmakers erg eenzijdig.
Zo is oud-hoofdredacteur Wiegertje Postma inmiddels opgeklommen tot redactiehoofd op het Europese hoofdkantoor van Vice. Net als de meeste medewerkers van het bedrijf wil Postma de Volkskrant niet te woord staan.
Werknemers die twee jaar in dienst zijn, komen in aanmerking voor een ring met het Vice-logo erop. De felbegeerde ringen worden bij de kerstborrel uitgereikt, een teken dat je er echt bij hoort. Wie vijf jaar in dienst is mag de gouden variant in ontvangst nemen.
Vice is een bedrijf dat zich voor de buitenwereld graag mag beroepen op idealen, maar waar commerciële belangen minstens zo zwaar wegen.
‘Het geld komt binnen bij de sales- en marketingafdelingen en het cultuurtje daar sluit niet aan bij het imago dat naar buiten wordt uitgedragen.’ De inhoud is daarmee ondergeschikt aan de commercie, zegt een oud-medewerker.
In Nederland maakt Vice volgens een woordvoerder al langere tijd werk van het creëren van een veilige en gelijke werkomgeving.
‘Het valt mij op dat iedereen die ik spreek die ook is weggegaan, hetzelfde verhaal heeft’, zegt een oud-werknemer. ‘Er lijkt daar niets te veranderen.'”
Hahahahahahahahahahahahaha! *Snif* Oh sorry. Ultra-moralistische drammende millennials die uit hun eigen ivoren toren voor de bus worden geflikkerd, er is geen beter leedvermaak denkbaar. Het laffe SJW-activistische millennial-platform VICE blijkt dus zó hypocriet dat het werkelijk waar boven alle verwachtingen is.
Iedereen met een beetje vermogen tot logisch redeneren wist natuurlijk al dat al het door millennials beleden hypermoralisme gebaseerd is op keihard liegen, zelfbedrog en het stiekem vooral allemaal zelf wel doen, het gaat er tenslotte uitsluitend om dat je ánderen kunt beïnvloeden met je beklemmende neo-communistische rancunemoraal, maar dat het zelfbedrog zo erg is? Nee. Je zou wat dit betreft VICE gerust ‘het afvoerputje van het afvoerputje van het internet’ kunnen noemen als je bij een of ander Radio 1-haatforum wordt uitgenodigd zeg maar.
Leest u gewoon even dit ONTLUISTERENDE artikel in de Volkskrant (Blendle-link): VICE Nederland blijkt een hele sneue cultuur van zielloos hedonisme, stuitend narcisme, moraalloosheid, drank- en drugsmisbruik en natuurlijk het veelvuldig objectificeren van vrouwen als lustobject door een seksistische machocultuur, u weet wel, dat ‘patriarchaat’ waar ze bij VICE zo vaak tegen tekeer gaan.
En dat is dan alleen nog maar de hypocrisie. VICE blijkt ook nog eens een serieuze sekte te zijn. Wie zich netjes heeft bekeerd tot het leeghoofdige VICE-zombiebestaan ontvangt een ‘VICE-ring’ (LOL), voor elke paar jaar dat je er werkt een ander edelmetaal (LOL). Gelukkig hebben ze bij VICE geleerd van alle andere sektes: iedereen is zo gedrild en geïndoctrineerd dat helemaal niemand met de pers durft te praten. Alleen de mensen die inmiddels uit de sekte zijn gestapt durven hun mond open te trekken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de ‘feministische’ auteur Wiegertje Postma, die inmiddels op het Europese hoofdkantoor van VICE haar feministische idealen verwezenlijkt en de wereld actief verbetert haar idealen heeft weten om te zetten in een winstgevend businessmodel, en helemaal niet met de pers praat. De progressieve en constructieve VICE-idealen ten voeten uit: wel een grote bek, maar als het op openheid aankomt de handel volkomen dichttikken zoals het een beetje sekte betaamt. Is mooi, vrijheid!
Dieptepunt: al die zogenaamde wereldverbeterende links-ideologische dramidealen blijken alleen bedoeld om adverteerders te lokken. VICE is vooral een cynische commerciële wereld waar het draait om winst, winst die natuurlijk niet wordt besteed aan journalistiek maar aan aandeelhouders. Aandelhouders die lachend rijk worden dankzij naiëve en onwetende slachtoffertjes van een narcistische generatie gekwetsten en beroepsslachtoffers.
Enfin, niets nieuws onder de zon dus. Gewoon weer een moralistensekte ontmaskert, het zoveelste slachtoffer in de cultuuroorlog. Het zal nu vast niet lang meer duren voordat de internetbubbel die VICE in werkelijkheid is implodeert en de zo zorgvuldig gebouwde ivoren torens vol blatende millennials met donderend geraas instorten. Van de kijkcijfers (lees: 0,0 kijkers, 0,0 marktaandeel) van het ‘succesvolle’ televisiemerk Viceland hoeven ze het in elk geval niet te hebben voorlopig (lol, een televisiekanaal voor de televisiehatende doelgroep millennials, hoe verzin je het).
Luister kinders, wie serieus idealen heeft en de wereld wil verbeteren doet er goed aan voortaan bij VICE weg te blijven. Het is anders straks toch een beetje bloed aan je handen hebben als feministische #metoo-millennial die zo tegen commercie en uitbuiting door het patriarchaat is maar dankzij VICE lezen en er aan bijdragen wel de winstgerichte, cokesnuivende, seksistische machocultuur in stand heeft weten te houden. Kun je net zo goed bij Joop.nl gaan werken. Denken we een beetje aan de juiste kant van de geschiedenis kinders? Hmmm?
Trouwens, nu we het toch over #metoo en seksisme hebben: zijn er al kwaliteitscourantencolumnistes gesignaleerd die oproepen om de adverteerders van VICE te stalken om VICE te kunnen censureren? Courantenredacties die een manifest opstellen tegen de vrouwonvriendelijke cultuur bij VICE enzo? Nee zeker hè?
Logisch. De hypocrisie is altijd leidend. Eigenlijk zouden ze daar een sekte voor moeten beginnen en ringen voor moeten uitdelen.