Opinie

NRC Handelsblad verspreidt opnieuw leugens over Geenstijl.nl

23-04-2018 16:12

Foto: NRC Handelsblad-lezer met exemplaar NRC Handelsblad op weg naar de oudpapierbak.

 

“Beproefd concept op de site is het delen van contactgegevens, reaguurders doen de rest. Wie onderwerp van gesprek is op GeenStijl, kan intimiderende e-mails en tweets verwachten.”

 

Aldus NRC Handelsblad, dat een ‘profiel’ over Bart Nijman wilde maken waar, terecht, vrijwel niemand uit de vrienden- en kennissenkring van Bart Nijman aan wilde meewerken want profiel in NRC, dan weet je het wel. Resultaat is een saaie opsomming van saaie voor de hand liggende dingen over Bart Nijman (‘houdt van muziek en draagt graag houthakkershemden’) die lezers zelf ook wel kunnen bedenken, aan de hand van slechts twee(!) vage kennissen uit Nijmans verleden.

En natuurlijk die standaard leugen over Geenstijl, want NRC over Geenstijl, dat kan natuurlijk niet zonder lasterlijk nepnieuws. Als het over de Russen of over Geenstijl gaat is er nooit ook maar één ethisch-journalistieke grens te bekennen bij die ‘kwaliteitscourant’.

Waarheid

De waarheid: Geenstijl deelt nooit contactgegevens, al helemaal niet als ‘concept’. Geenstijl schrijft geregeld over personen die zélf hun contactgegevens online hebben gezet (bijvoorbeeld omdat het publieke personen zijn, zoals politici), want welkom in de 21ste eeuw. Reaguurders doen dan niet ‘de rest’ maar kunnen zelf ook Googlen, waarvoor Geenstijl niet verantwoordelijk is want nogmaals welkom in de 21ste eeuw. Je kunt ‘reaguurders’ moeilijk verbieden zelf op onderzoek uit te gaan. Het zijn geen brave NRC-lezende zombies die alles voor zoete koek slikken zonder verder zelf te denken.

Wie bang is voor ‘intimiderende e-mails en tweets’ (tweets zoals bijvoorbeeld de tweets van een NRC-redacteur die al tijden (maanden!) op twitter een Geenstijl-redacteur stalkt omdat de Geenstijl-redacteur in kwestie één(!) keer iets heeft getwitterd wat kennelijk niet mag van de NRC-redacteur) doet er goed aan online zo min mogelijk sporen achter te laten en nooit Twitter te lezen: het aantal intimiderende mails en tweets aan Geenstijl-medewerkers telkens wanneer NRC Handelsblad iets lasterlijks publiceert over Geenstijl is namelijk niet gering, vertel ik uit eigen ervaring. Nog erger, NRC-lezers sturen zelfs papieren post (lol) om je te kunnen haten. Zo diep zit de hatelijke obsessie voor Geenstijl bij keurig superdeugend NRC-elitevolk.

Fatsoenlijke stalinistische Geenstijl-haat

Wat dat betreft is het haatzaaiende, rancuneuze, bloeddorstige, arrogante NRC-lezerspubliek nóg erger dan Geenstijl-reaguurders: die verkondigen tenminste niet hypocriet elke dag hoe fantastisch ze zijn en hoe geweldig ze deugen, voordat ze gehoor geven aan de ‘oproep tot verzet tegen Geenstijl’ van de NRC-hoofdredactiemoraalterroristen en hun oh zo sociale en fatsoenlijke stalinistische Geenstijl-haat de vrije loop laten.