“Je knijpt het, kneedt het, kraakt het.” Wellicht heeft u deze televisiereclame voor brood onlangs gezien. Tja, lollig maar ook enigszins bevreemdend. Is er een grote bobamcrisis gaande die we hebben gemist? Dat vroeg SP Kamerlid Renske Leijten zich ook af toen ze werd geconfronteerd met deze ‘Brood een goed verhaal’-campagne. “Het betreft dus een driejarige campagne ter promotie van brood en de EU sponsort dit voor meer dan 5 miljoen”, zegt ze donderdag tegen ThePostOnline.
Eh, wat?
“Dit is een typisch voorbeeld waarbij je ziet dat ze in Brussel denken dat voor ieder probleem een Europese oplossing voor handen is. Als er al een probleem is. Waaruit blijkt dat de sector niet in staat is haar campagnes te voeren?”
Lekker dan, woensdag werd bekend dat de EU de begroting wil opvoeren. Daar bent u ook weinig mee ingenomen, las ik.
“De Europese Unie besteedt nu al miljarden aan de ondersteuning van producenten in landbouw en veeteelt. En dan is er nu ook nog geld nodig voor de bevordering van de afzet van brood? Verkeert de broodsector dusdanig in de problemen dat deze driejarige promotiecampagne met meer dan 5 miljoen ondersteund moet worden door de Europese Unie?”
En nu?
“Ik stuur straks Kamervragen aan minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok. Deze VVD’er zal moeten uitleggen waarom de belastingbetaler deze campagne moet betalen. Kom op, waarom zou de Europese Unie zich moeten bemoeien met zo’n broodcampagne ?”
Brood uit Europa schijnt een goed verhaal te zijn, volgens de EU.
“Ga ik Blok ook vragen. Welk brood is ‘Europees’ en dus niet streek- of landgebonden te noemen? Wat de SP betreft is dit een voorbeeld van totaal verkeerde besteding van belastinggeld en prioriteiten.”