Klanten van supermarkten moeten veel meer betalen voor hun boodschappen dan een jaar geleden. Dat meldt consumentenprogramma Kassa (NPO) op basis van een eigen jaarlijks terugkerend onderzoek.
Kassa doet elk jaar dezelfde boodschappen bij de grote landelijke supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus. Bij elk filiaal werden 26 dezelfde, gangbare producten gekocht. Bij elkaar opgeteld kostten deze vijf ‘mandjes’ met boodschappen begin mei begin mei 218,10 euro, bijna 8 procent meer dan een jaar eerder.
Supermarktdeskundige Paul Moers zegt tegen Kassa dat supermarkten hun prijzen verhogen omdat mensen meer te besteden hebben. In de crisisjaren stegen de prijzen nauwelijks. Moers verwacht dat de prijzen zullen blijven stijgen.
De prijs van kaas steeg fors door een grote Europese vraag naar Nederlandse kaas, de prijs van appelmoes ging omhoog door een slechte appeloogst. Aardappelen werden juist veel goedkoper, als gevolg van een goede oogst.
Anp