Je bent wat je rijdt. Dat geldt zeker voor de nieuwe Mercedes A-Klasse. Deze verandert in een spiegelbeeld van de bestuurder. Met dank aan het sprekende bedieningssysteem. ‘Hey Mercedes’
Met de Mercedes A-Klasse koop je geen auto. Nee, je koopt een rijdende Personal Assistant (PA), die elke keer zonder protest opveert als je deze aanroept: ‘Hey Mercedes’. Via de PA bestuur je zaken als navigatiesysteem, radio, airco en andere zaken. Bij het instappen zorgt de PA ervoor dat alles klaarstaat in je lievelingsinstellingen: de juiste radiozender, temperatuur, stoelstand. ‘Alles zo naar wens mijnheer’?
Mercedes zelf zegt dat deze A-Klasse de technologie biedt die je normaal gesproken alleen in de topmodellen van het merk tegenkomt: dus in de S-Klasse. Dat kan best wel eens kloppen. Zelfs de automatische besturing is al zó ver gevorderd dat de auto ‘handje los’, wat officieel nog niet mag, makkelijk flauw lopende bochten volgt. Waarom Mercedes dit doet? Vergelijk het met een bank die jonge spaardertjes zo snel mogelijk aan zich wil binden met allerlei leuke cadeautjes. Zo wil Mercedes met deze A-Klasse de Millennials die gewend zijn om ‘connected’ te zijn, naar zich toe trekken.
Het futuristisch ogende dashboard moet deze doelgroep als bijen op de honingpot doen afkomen. Dit wordt gedomineerd door een brede, geheel elektronische display, dat op persoonlijke voorkeur is in te stellen. De smartphone wordt naadloos opgenomen in het bedieningssysteem en kan draadloos worden opgeladen. Touchpad en -screen bieden de mogelijkheid om door het systeem te ‘swipen’. Mogelijk dat deze Millennials zó worden opgeslokt door deze elektronische wereld, dat ze nauwelijks aandacht zullen besteden aan de achterbank. De beenruimte is weliswaar toegenomen ten opzichte van de vorige A-editie, maar is nog steeds beperkt. Kids zijn echter vaak nog een ver-van-mijn-bed-show voor de Millennial. Diegenen die de anticonceptiemiddelen al wel bij het vuilnis hebben gezet, kunnen het nog kleine kroost met gerust hart wel comfortabel achterin stallen.
De allereerste A-Klasse ging bijna ter ziele, omdat deze omkukelde bij het ontwijken van een nep-eland. Ten opzichte van dit oermodel heeft de nieuwste A-generatie net zo’n verjonging ondergaan als het eerste team van Ajax aan het begin van het voetbalseizoen. Van front tot ‘kont’ lijkt de auto nu vooral lang, met een forse neus waarop een wijnkenner jaloers zou zijn. De langwerpige ramen bieden de bestuurder een uitstekend zicht op de buitenwereld én de buitenwereld op de bestuurder. Dat laatste is weer lekker voor het imago. Gezien worden. In een Mercedes notabene. Dat oogt als succes en klinkt als een geslaagd Instagram-bericht. Wedden dat juist Millennials hier extra gevoelig voor zullen zijn.