Recensie

Hyundai Nexo: Waterstofbommetje op de weg

21-07-2018 12:28

De Hyundai Nexo rijdt op waterstof en is níet ontworpen door een paar TU-nerds die ermee door Australië willen racen. Je koopt er gewoon een bij de dealer.

Waterstof, daar kun je flink mee knallen. Rusland en de VS kunnen met hun bommen van dit goedje de aarde een flink aantal maal naar de Filistijnen helpen. Hyundai heeft met de introductie van de Nexo, die dus op waterstof rijdt, gezorgd voor een bommetje op de weg. Want waterstof kan wel eens het nieuwe rijen worden. Niet nu. Niet morgen. Maar wel over een paar jaar. Niet voor niets dat Edje ‘Raketje’ Nijpels (bijnaam slaat op kruisraket, niet op waterstofbom, dus toeval in dit verhaal), waterstof als de oplossing van onze nationale energieproblemen ziet. Ed zegt dit niet zomaar. Maar als voorzitter van de Klimaattafels, die het Klimaatakkoord namens de regering aan het voorbereiden zijn.

Gochomobieltje

De Nexo lijkt deze woorden nu al waar te maken. Deze auto is niet een of raar Gochomobieltje dat door een paar TU Delft-nerds in elkaar is gesleuteld. Nee, je loopt gewoon naar de Hyundai-dealer en je bestelt er eentje. Kost je dan meteen wel bijna 70 mille (69.950 euro). Maar daarvoor heb je een auto die meer dan zeshonderd kilometertjes vermorzelt op één tank en die in een paar minuutjes kan worden bijgevuld. Vergelijk dit maar met eens met al dat bijlaad gedoe van een elektrische auto. Eerlijk is eerlijk, actieradiusproblemen zijn er wel. Want je moet wel in de buurt van één van de vier waterstofpompen wonen in Nederland. Maar in 2020 moet dat aantal al zijn verviervoudigd.

Macrobioot

Je was of een macrobioot of je had simpelweg geen smaak, wilde je in de eerste generatie elektrische auto rijden. Want oh, wat waren die foeilelijk. Maar dat is deze Nexo zeker niet. In deze SUV kun je ‘shinen’ in de file. Binnen is het alsof je in een cockpit van een Airbus stapt. Eentje uit de jaren negentig dan. De vele knoppen in de middenconsole doen nogal gedateerd aan. Maar ach, alles went nietwaar. Bovendien herbergt de auto vele op-en-top moderne functies, die je heel wat meerijdende beschermengeltjes opleveren. Of heel veel gemak, zoals autonoom rijden level 4. In de praktijk komt het erop neer dat de Nexo al aardig zijn eigen weg weet te vinden, zo ervaarden we zelf tijdens onze testrit in Oslo. Ook bijzonder zijn de twee infoschermen in het midden én de monitortjes rechts en links van je stuur, die auto’s zichtbaar maken in je dode hoek.

Vermeldenswaardig is dat deze Nexo maar vier procentjes bijtelling uit je portemonnee pikt. Kan niet anders dat heel wat populariteit teweeg brengt voor de waterstofauto en deze Nexo in het bijzonder. Want milieu is leuk, maar als het winst oplevert is het nog leuker. Zo zit de gemiddelde mens ook wel in elkaar.