Nu al mag de nieuwe Hyundai Kona electric zich verheugen in een enorme belangstelling, terwijl die nog maar nauwelijks op de markt is. Dit komt omdat vooral zakelijk Nederland zijn knopen heeft geteld.
Elke marktkoopman kent deze wijsheid: een rij voor je kraam maakt voor iedereen zichtbaar dat je product gewild is, waardoor mensen graag achteraan de rij aansluiten. Wat dat betreft kan de Hyundai-dealer in zijn handen wrijven. Want de auto vliegt als warme broodjes over de toonbank. Het zijn vooral de zakelijke rijders die net zo staan te dringen als een groep opgewonden pubermeisjes vlak voor de opening van de H&M wintersale.
Zeg je overigens zakelijk, dan weet je het wel. Dan hebben we het dus niet over de emotionele kant van het autorijden. Vormgeving en rijgedrag vormen slechts de bijzaken. Bijtelling, dat is waar het bij de zakelijk rijder om draait. Deze bedraagt zo’n vier procent, zoals voor elke elektrische auto in Nederland. Wat de auto ten opzichte van de concurrentie zo bijzonder maakt, is de actieradius van zo’n 470 kilometer. De meeste modellen die een dergelijk bereik garanderen, hebben een fors duurder prijskaartje aan zich hangen. De Kona electric is echter verkrijgbaar voor nog net geen veertig mille (39.000 euro). Tel uit als koper je maandelijkse winst van vele euro’s.
Voor die prijs biedt de Kona electric nog een aantal andere voordelen. De vormgeving binnen en buiten is prima. Het elektronisch hulpmiddelenpakket is uitgebreid en helemaal up-to-date. Bovendien is de batterij verwerkt in de bodem, waardoor de auto een excellente weglegging kent. De 204 pk (150 kW) tellende elektromotor levert een sprint op van zo’n zeven seconden. De topsnelheid bedraagt 167 km/u, wat zeer hoog is voor deze elektrische klasse. Ook bijzonder ten opzichte van zijn concurrentie is de mogelijkheid om een bagagebox op het dak te plaatsen, waarin je zomaar je hele kampeerrataplan kwijt kan. Scheelt je toch weer een paar jengelende kids op de achterbank, die geen zin hebben de tentstokken op hun schoot te nemen.
Nadelen van de Kona electric zijn het bandgeruis en de wat lange oplaadtijd van de batterijen. Aan de snellader kost je het een klein uur voordat deze weer voor zo’n tachtig procent zijn gevuld. Is dat iets te lang naar je zin, amigo? Betracht dan nog wat geduld. De Kona electric zal in 2019 namelijk met een iets kleinere batterij (39,2 kWh) op de markt komen, die aanzienlijk minder vultijd kost. Ander voordeel is dat de prijs dan nóg lager zal uitvallen, dan die van het huidige model. Het moet vreemd lopen wil dat niet opnieuw een rij kopers opleveren bij de Hyundai-dealer.