De dienst Openbare Orde en Veiligheid (OOV) van de gemeente Amsterdam heeft een 1 gekregen voor integriteit. Dat schrijft de Telegraaf woensdag. De OOV houdt zich bezig met de veiligheid van de hoofdstad; van de top 600 criminelen tot terreurbestrijding. De ambtenaren werken veelal met gevoelige informatie zoals financiële gegevens van ondernemers, maar ook complete strafdossiers en belastingaangiften.
Maar een systeem om te achterhalen wie welke bestanden downloadt van de computernetwerken op de Stopera is niet, blijkt als in 2016 een groot onderzoek naar integriteitsrisico’s binnen de gemeente begint. “Misbruik van mail, inlogcode en gegevens” wordt zo mogelijk, staat in een risico-inventarisatie die De Telegraaf in handen heeft gekregen.
Qua beveiliging scoort de afdeling OOV slechter dan alle andere afdelingen op het stadhuis. “Screening (…) van medewerkers, zeker die moeten werken met politiegegevens, is op dit moment niet geregeld.” Ook is de administratie van uitgeleende apparatuur, zoals telefoons en laptops, niet op orde. En wie vertrekt bij de dienst, kan met zijn toegangspasje later nog gewoon door de beveiligingspoortjes lopen. Op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 5 (goed) scoort OOV als enige afdeling een 1.