Ooit profiteerde de Mitsubishi Outlander PHEV optimaal van gunstige belastingdouceurtjes en werd gekroond tot de meest verkochte auto van Nederland. Das war einmal. De nieuwst generatie moet het nu doen op eigen kracht. Verbeterde elektrische kracht wel te verstaan.
Dit jaar viert Mitsubishi dat het zo’n 100.000 Outlanders PHEV’s in Europa heeft verkocht. Hoewel deze semi-elektrische Outlander hier in Nederland tot het straatmeubilair behoort, zijn wij toch niet Europees koploper. Die eer komt toe aan het Verenigd Koninkrijk met bijna vijfendertigduizend stuks. Hier in Nederland rijden er zo’n tienduizend minder rond van deze plug-in versie. De meeste exemplaren in deze Outlander-file zijn zo’n vier à vijf jaar oud. Voor wie het zich nog herinnert: destijds stonden de belastingsluizen wijd open. Het ging in ondernemersland rond als een lopend vuurtje: bij aanschaf van dit Mitsubishi-model, een ruime SUV, met vierwielaandrijving, een rijke uitrusting, 1.500 kg trekgewicht en een prijskaartje van nog geen 40.000 euro, kon rekenen op een bijtelling van niets of bijna niets en daarnaast zelfs nog op flinke aanschafsubsidies.
Maar nu Den Haag stukken minder scheutig is met dergelijke belastingdouceurtjes, moet de nieuwste versie van de Outlander het op eigen kracht doen. Onder het motto: ‘verbeter vooral je sterkste punten’, is deze Outlander vooral onderhuids vernieuwd. Daardoor is de maximum snelheid om elektrisch te rijden verhoogd met zo’n tien kilometer (nu 135 km/u) en, nog belangrijker, de auto beweegt zich nu rond de veertig kilometer geheel elektrisch voort, voordat de brandstofmotor bijspringt. Hiermee heeft de Outlander PHEV een veel langere adem dan soortgelijke stroomgenoten. Wie dagelijks forenst binnen een straal van deze veertig kilometer is dan ook zelden aan de pomp te zien. Zo’n twee liter brandstof op elke honderd kilometer druppelt er dan rond in de aderen van deze Mitsubishi-telg. Wie nóóit de Outlander aan de stekker koppelt, zal daarentegen vier keer zoveel brandstof kwijt zijn. In de meeste praktische gevallen zal de pompwaarheid ergens in het midden liggen.
Los van de verbeterde technologie kan de komende Outlander-bezitter zich ook verheugen op een luxe zit binnen. Met name de S-edition blinkt uit dankzij de lederen bekleding met opvallend gestikte diamantpatronen en een zwaar getint hemeldak. Daarnaast bieden de nieuwe stoelen betere zijdelingse steun. Bovendien kunnen achterpassagiers rekenen op privé-verkoeling door extra ventilatieroosters en hebben ze een aantal extra oplaadmogelijkheden voor de mobieltjes tot hun beschikking. Tenslotte, speciaal voor Outlander-spotters die in het wild op zoek zijn naar de jongste versies van deze semi-elektrische Outlander: zij kunnen de volgende de kenmerken in hun boekje noteren: nieuw design grille, nieuwe 18‑inch lichtmetalen wielen, bi-LED koplampen plus LED mistlampen en achterspoiler.