De kersverse Touareg is – eigenlijk heel on-Volkswagen – geheel vernieuwd.
Of het nu de nieuwe Passat is, of de Golf, of de Polo, bij VW is het altijd lastig te spotten wat er nou preciés nieuw is. Oké, vaak is er onderhuids (vreselijk woord) veel verspijkerd, maar de looks zijn doorgaans hetzelfde, zeker als je door je oogharen kijkt. Enter nu echter de nieuwe Touareg. Die is écht ánders. Zeker het uiterlijk. De designers in Duitsland hebben hem iets uitgerekt en vooral: iets lager gemaakt, waardoor deze SUV er leaner and meaner uitziet. Ook het interieur onderging revolutionaire veranderingen en voor het gemak duidt VW dat nu aan als Innovision Cockpit, uh, dat lijkt wel de titel van een nieuw U2-album. De dash wordt nu gedomineerd door twee gigantische aan elkaar geplakte iPads, waarmee je tal van slimme opties kan bedienen. Zo kan je tegenwoordig – alsof je in de Joint Strike Fighter zit – een stabiliteitsmeter tevoorschijn toveren, die kan aangeven dat je vrij scheef tegen een zandduin aanzit. Want laten vooral niet vergeten dat deze Touareg een rasklauteraar en professioneel ploeger is met zijn vierwielaandrijving, waarmee je weer elke oneffenheid temt.
De motor is dan weer tamelijk oldschool. De ingenieurs in Wolfsburg hadden weer het gore lef om er een diesel in te lepelen, de geweldige 3.0 liter V6, die sleurt als een beer. En het milieu? Welnu, don’t believe the hype. Een diesel is zuinig, soms zuiniger dan hybrides, dus verstookt per kilometer mínder brandstof. En ja, die motoren zijn supersterk en gaan tonnen langer mee dan een benzinemotor. Ook een milieuvoordeel als je beseft dat het máken van auto’s oneindig veel milieuschadelijker is, dan het rijden ervan. Maar dit terzijde. Wel een noviteit op de Touareg zijn de meesturende achterwielen, geen overbodige luxe bij zo’n grote wagen. Ha, een rotonde nam je nog nooit zo scherp met deze Titaan. En zo comfortabel, moeten wij zeggen. Mede dankzij de luchtvering, die als een oude Citroen CX, elk hobbeltje on the road wegpoetst.
Je kan de auto (en de luchtvering) naar wens overigens in allerlei stand zetten via een Range Rover-achtige draaiknop met handige icoontjes, zoals een woestijn met cactus, een berg, sneeuw en natuurlijk ook een snelweg. Want ja, asfalt zal 95 procent van de tijd de ondergrond zijn. Maar, vraag jij je terecht af, wat heb ik er dan aan op mijn woonerf? Simpel. Als Rico Verhoeven ergens in smoking aantreedt, kan je ook wel zien dat ie vrij krachtig is. Daarvoor hoeft hij niet in zijn blote torso rond te lopen. Zo is het ook met de Touareg, bovendien: een 4×4 is ideaal om allerhande caravans en trailers moeiteloos voort te slepen en dat in alle luxe. Een USP voor 80 procent van de Touareg-koper die hem met een (automatische uitklapbare!) trekhaak laten afleveren. Uiteraard betaal je daar bij VW het volle pond voor en niet voor niets komt een beetje aangeklede Touareg op een ton. Maar daar heb je wel een top-SUV voor zonder dat je loopt te patsen. Je hebt immers die VW-badge!
Nieuwe Volkswagen Touareg: vanaf 79.750 euro