In de distributiecentra van online supermarkt Picnic is de werkdruk te hoog, de werkomgeving onveilig en de beloning ondermaats. Door zwaar tilwerk en onveilige karren kampen medewerkers met lichamelijke klachten, schrijft het linkse agendagestuurde main stream printmedium Trouw.
Picnic is een online supermarkt die gratis bezorgt. Andere supermarkten rekenen bezorgkosten. “Wij begrijpen hoe het komt dat Picnic gratis kan bezorgen”, zegt Marianne Jekkers van de linkse vakbond FNV in Trouw. “Ze betalen te weinig loon, laten mensen keihard werken en investeren niet in een veilige werkomgeving.”
Picnic ontkent te weinig loon te betalen, mensen te hard te laten werken en niet te investeren in een veilige werkomgeving.
Volgens de linkse vakbond FNV verhoogt Picnic geregeld de doelstelling van het aantal boodschappen dat de medewerkers binnen een uur moeten verzamelen, waardoor de werkdruk toeneemt.
Picnic ontkent dat de werkdruk te vaak of te veel toeneemt.
Ook wordt er door medewerkers geklaagd dat ze minder per uur verdienen dan in andere supermarkten. Maar de CAO voor supermarkten is bij Picnic eenvoudigweg niet van kracht omdat het geen officiële supermarkt is. Bovendien werken de meeste medewerkers via een uitzendbureau of payrollbedrijf.
Picnic herkent zich niet in de beschuldigingen. “Wij zijn een hard groeiend bedrijf en uiteraard gaat er bij ons ook soms iets fout”, stelt mede-oprichter Michiel Muller in de krant.
Ook zegt Picnic het te betreuren dat de FNV niet eerst bij het bedrijf zelf heeft aangeklopt maar met anonieme(!) klagende (ex-)medewerkers naar een landelijk dagblad is gestapt.
Vrijwel alle klachten over Picnic die in het linkse agendagestuurde main stream printmedium Trouw zijn gepubliceerd worden door Picnic ook weerlegd.
Anp/TPO