Opinie

3FM Serious Request-propaganda krijgt onbeperkt podium bij ‘objectief’ ‘persbureau’ ANP

16-12-2018 11:51

De NPO.

Opnieuw pakt het ‘onafhankelijke’ en ‘objectieve’ persbureau ANP groot uit met een lang maar volstrekt kritiekloos artikel ter bewieroking van de jaarlijkse ‘Serious Request’-actie, de gelikte feel good-marketing bonanza van de inmiddels volstrekt onbeluisterde Staatsradiozender 3FM.

Vorige week was het de nieuwe 3FM puinruimer zendermanager Sharid Alles die uitgebreid en zonder ook maar één kritische vraag te hoeven beantwoorden via het ‘objectieve’ persbureau ANP reclame mocht maken voor het voorheen succesvolle Serious Request. Zondag werd de door belastinggeld betaalde 3FM-dj Frank van der Lende ‘geïnterviewd’ door het ‘kritische’ persbureau. Uiteraard is het resultaat wederom een ronkend propaganda-artikel waarin vooral ‘het goede doel’ van Serious Request en 3FM worden bejubeld en bewierookt alsof er geen enkele kritische vraag valt te verzinnen over deze peperdure Staatsradiozender waar zo weinig mensen naar luisteren dat kan worden getwijfeld aan de legitimiteit van de FM-licentie en hun jaarlijkse goededoelenactie.

Overigens is de 3FM-dj op reis geweest naar Zuid-Soedan, zoals de meeste NPO-medewerkers met Reisbureau NPO meerdere malen per jaar naar een warm oord vliegen om daar op kosten van belastingbetalers ‘iets goeds te doen’ waar andere (staats)media dan jubelend over berichten.

Het is onbekend of NPO en 3FM het ANP betalen voor al deze reclame-propaganda via het grootste ‘onafhankelijke’ nieuws- en persnetwerk van Nederland en of die betaling geschiedt met belastinggeld, zoals gebruikelijk is bij de NPO.

Zeker is in elk geval dat de 3FM-reclames worden gepusht als ‘nieuws’ en niet als ‘persbericht’ via bijvoorbeeld de ANP-persdienst APS. Normale stervelingen, commerciële bedrijven zoals commerciële nieuwsmedia en anderen moeten, uiteraard, gewoon wel veel geld betalen om reclame of propaganda te kunnen pushen via de nieuwskanalen.

Of ook de overheid in dezen een dikke vinger in de pap heeft bij het ANP (of overige nieuwsorganisaties), en zo mede de Nederlandse nieuwsagenda bepaalt, is een open vraag die al jaren door steeds meer burgers wordt gesteld en al jaren onbeantwoord blijft.

Het staat in elk geval vast dat de NPO, 3FM (nogmaals: een volstrekt onbeluisterde staatsradiozender) en vooral de gelikte goededoelenmarketing (een soort aflatenverkoop) van Serious Request (doorgaans ter meerdere eer en glorie van de dj-ego’s zelf) machtige, invloedrijke, agendabepalende en maatschappelijk debat sturende instituten zijn die dankzij het niet aflatende propagandawerk van feel good-slippendragende main stream media een staatsgesteunde monopoliepositie bezitten ten opzichte van commerciële wél veel beluisterde radiostations of nieuwsorganisaties die wél zelf hun geld moeten verdienen en wél veel geld moeten betalen voor reclame en marketing.

Hoe dan ook, volgers van main stream media kunnen zich ook dit jaar weer opmaken voor een misselijkmakende tsunami aan aandacht en gratis reclame voor de goededoelenactie Serious Request, een goededelenactie die ironisch genoeg inmiddels meer kijk- en luisteraars bereikt via de msm die er reclame voor maken (‘kwaliteitsjournalistiek’) dan via het Staatsradiokanaal 3FM zelf.

Lees ook: 3FM (NPO): ‘Ook door het land rondreizende Serious Request dj’s kunnen Nederland verbinden’.