Media & TV

Onderzoek bewijst: Iedereen haat René Froger

17-12-2018 22:29

Volkszanger René Froger in de reclame van Eyelove. (Screenshot Eyelove)

Zanger René Froger heeft de Loden Leeuw ‘gewonnen’ als meest irritante BN’er in een reclamespot op tv. Froger prijst zingend brillen aan voor Eyelove. De radiospot ‘Ik ga naar Eyelove’, kreeg zaterdag ook al de Loden Radioleeuw. Met de woorden ‘de enige prijs die nog ontbrak’ nam Froger maandag het beeldje in ontvangst in een winkel waar de brillen worden verkocht. De zanger was betrokken bij het script van het spotje en bedacht het melodietje.

De brillenreclame met Froger leidde afgelopen jaar tot veel ergernis en haatberichten op sociale media. Hij kreeg 70 procent van de stemmen. Het verwonderde hem dat mensen klaagden over zijn gezang en zijn uithaal in het spotje en kon dat niet rijmen met ‘die zes miljoen platen die ik eerder heb verkocht. Zijn de mensen doof geweest zeker.’ Froger versloeg André Hazes junior (Essent-reclame) en Gerard Joling (Lidl).

De Loden Leeuw voor meest irritante reclamespot op tv ging naar verzekeraar ASR. De spot (Sticks en Roos over omgaan met geld), versloeg financieringsmaatschappij Becam en telecombedrijf KPN (Ontdek de mogelijkheden met KPN).

De Loden Leeuw is een publieksprijs. Op de website van Radar, de organisator van de verkiezing, konden mensen hun stem uitbrengen. Volgens het consumentenprogramma werden dit jaar per categorie ruim 31.000 stemmen uitgebracht. De prijzen worden sinds 2002 toegekend. Eerder werden onder anderen Ali B (2017), Jan Smit (2016) en Adelheid Roosen (2015) verkozen tot de meest irritante BN’er.

https://youtu.be/52xqT2VpWMg

ANP