De overheid moet geld vrijmaken om de musical in Nederland artistiek vooruit te helpen. Dat is een van de aanbevelingen van de Raad voor Cultuur in een rapport dat dinsdag is verschenen. Volgens de raad zijn Nederlanders weliswaar massaal in musical geïnteresseerd, maar kunnen ongesubsidieerde musicalproducenten zich nauwelijks risico’s veroorloven, waardoor zij ‘op safe’ spelen.
De raad constateert wat betreft Nederlandse musicals dat “een experimenteerklimaat ontbreekt. Anders dan in het theater bestaat er naast het commerciële aanbod geen gesubsidieerd circuit om artistieke ontwikkelingen aan te jagen en nieuwe vormen uit te proberen. De musical in Nederland is daardoor bijna geheel overgeleverd aan de vrije markt”.
(Musicals zijn al decennia zeer succesvol in Nederland, maken winst en trekken miljoenen bezoekers. Dit in tegenstelling tot kwakkeltheater en vervelende snobmuziek. Musicals zijn niet ‘overgeleverd aan de vrije markt’, goede zakenlui als Albert Verlinde en Joop van den Ende maken optimaal gebruik van commercie en vrije markt om mensen hoogwaardig entertainment te verkopen.
Maarja, Nederland, daar moet de overheid natuurlijk betuttelen en drammen en vooral subsidie geven, anders is het nog commercieel en dat MAG helemaal niet in de cultuursector! Dus, binnenkort in dit theater, uit uw portemonnee, de beslist poepsaaie, ultra-diversdeugende subsidiemusical Soldaat van het EU-leger. – MvM)
Het Rijk, gemeenten en provincies moeten “over de hele linie versterking” bieden, zo luidt het advies. Datzelfde is nodig voor operagezelschappen zoals De Nederlandse reisopera en Opera Zuid, aldus de raad.
(ANP/TPO)