De vernieuwde opzet van Serious Request heeft NPO staatsradiozender 3FM geen extra luisteraars opgeleverd. Sterker nog, de geplaagde zender leverde over de periode november-december opnieuw in, blijkt uit cijfers van Stichting Nationaal Luister Onderzoek. En dat ondanks aanhoudende en kritiekloze propaganda voor Serious Request via de msm en ANP.
3FM scoorde in de laatste twee maanden van 2018 een marktaandeel van 2,3 procent, ongeveer 0,2 procentpunt lager dan de vorige meetperiode. In de afgelopen jaren scoorde de zender vaak juist beter in december dankzij Serious Request. Vorig jaar werd over dezelfde periode nog een aandeel van 4,0 procent gehaald.
De jongerenzender stapte dit jaar voor het eerst af van het beproefde recept van het Glazen Huis. In plaats daarvan liepen drie dj-duo’s door het land om geld in te zamelen. De opbrengst was ruim 1,3 miljoen euro.
Dankzij de Top 2000 is NPO Staatsradiozender 2 weer marktleider. De zender piekt met een marktaandeel van 16,9 procent, zes procentpunt hoger dan de nummer twee: Radio 538. Ook Sky Radio boerde goed in november en december, dankzij de kerstmuziek. De zender completeert de top 3 met een marktaandeel van 10,1 procent. Alle andere stations moeten inleveren.
Het is onbekend waarom de Nederlandse belastingbetaler moet blijven meebetalen aan miljoenen kostende staatsradiozenders waar helemaal niemand naar luistert.
Anp/TPO
Lees ook: 15 miljoen euro kostende staatsradiozender bedelt nog geen 1,4 miljoen euro bij elkaar
Lees ook: 3FM Serious Request-propaganda krijgt onbeperkt podium bij ‘objectief’ ‘persbureau’ ANP
Lees ook: Opnieuw uitgebreid kritiekloos pro-3FM Serious Request propaganda-artikel verspreid via ANP