Politiek

Rechtse bloggers willen uw geld, en wel hierom

30-01-2019 13:00

Sterre neemt een automatisch jaarabonnement op TPO+. Sterre is gelukkig. Volg Sterre.

Kijk, in het main stream print medium De Groene Amsterdammer staat van alles over uw TPO en overige ‘rechtse bloggers’. Enorme longread maar TL;DR is zo’n beetje dat heel veel mensen klikken op de ‘rechtse blogs’, maar dat de inkomsten uit advertenties teruglopen.

Dat is, helaas, niet uniek voor ‘rechtse bloggers’ alleen. Alle online nieuwsmedia ter wereld hebben te kampen met teruglopende advertentie-inkomsten. In de VS bijvoorbeeld moest recent het extreem-links-populistische fake news medium Buzzfeed nog 15% van het personeelsbestand schrappen terwijl ook de Amerikaanse versie van Joop.nl Huffington Post een hele zwik columnisten en overig personeel eruit gooide. Reden: tegenvallende advertentieopbrengsten.

Die adverteerders gaan namelijk steeds meer en steeds vaker voor steeds meer geld naar Google en Facebook. Inmiddels zuigen Google en Facebook, met al hun social media en videoplatforms, 80 procent van de adverteerdersinkomsten weg en het ziet er niet uit dat dit gaat verbeteren in de toekomst. ‘Rechtse blogs’ hebben dan ook nog eens het nadeel dat lang niet alle adverteerders er willen adverteren want adverteerders zijn tegenwoordig helemaal geobsedeerd door ‘brand safety‘ (lees: laffe anti-realistische en politiek-correcte feel good shit) en van ‘rechtse bloggers’ kun je veel zeggen maar niet dat ze aan feel good of brand safe content doen (wel aan veel pageviews genereren, dat dan weer wel).

Dus om nou te zeggen dat ‘rechtse bloggers’ rijk worden van hun ondernemingkjes, nee.

Maar we willen wel blijven voortbestaan. We moéten blijven voortbestaan. Een medialandschap zonder ‘rechtse bloggers’ is een morsdood, saai, grijs, humorloos, propagandistisch, voorliegend uniform medialandschap. Een morsdood uniform medialandschap is zes miljoen keer de Volkskrant en dat wil helemaal niemand bijna niemand op die twee miljoen dagelijkse NOS Staatsjournaal-kijkers en Volkskrant-lezers na.

Daarom kunt u tegenwoordig TPO+-abonnee worden! TPO+ is een door u betaald verdienmodel voor TPO. Hoe meer mensen een TPO+-abonnement nemen, hoe meer kans er is dat TPO ook over tien jaar nog bestaat. Sterker nog, als TPO+ slechts een paar duizend abonnees heeft (we hebben er trouwens alweer bijna duizend) is er weinig meer aan het handje en is TPO elk jaar verzekerd van een bestaansminimum.

Nu weten wij ook wel dat we geen De Correspondent zijn dus we krijgen echt niet een half uur kritiekloos de tijd om reclame te maken voor ons product bij DWDD we gaan er echt niet vanuit dat we straks meer dan 60.000 abonnee’s hebben. Bovendien beschikken we ook niet over heel veel auteurs die heel veel lange verhalen schrijven en veel subsidie krijgen, zoals De Correspondent. Die willen we wel, op den duur, maar daarvoor moet dan wel eerst geld zijn, wat dan weer betekent dat meer mensen abonnee moeten worden. Ja, dat is een kip-ei verhaal: met meer geld kunnen we meer auteurs inhuren om meer abonnee’s te werven, maar om meer abonnee’s te werven hebben we meer auteurs nodig. Right. Ga er maar aan staan, als ‘rechtse blogger’.

Daar staat tegenover dat een TPO+-abonnement slechts 40 euro per jaar kost (inclusief die achterlijk hoge 21% BTW), dus eigenlijk is het maar iets van 32 euro zoveel. Wat iets van 3 euro zoveel per maand is. Dus bijna niets. Voor de prijs hoeft u het niet te laten. En dan krijgt u ook nog de leuke extra’s: kunnen reageren, reacties kunnen lezen, exclusieve columnisten en schrijvers, en, erg geliefd bij iedereen, een site die helemaal vrij is van banners, pop-ups, takeovers, en vele andere hinderlijke reclame-uitingen. U betaalt als abonnee immers al voor TPO dus waarom zouden we dan nog reclame door uw strot duwen? We zijn de NPO niet.

We beloven ook plechtig: uw geld wordt goed besteed. Hoe meer geld, hoe meer we kunnen betalen aan auteurs en hoe meer nieuwe auteurs we kunnen binnenharken. Als het aan ons ligt worden we de ‘rechtse’ De Correspondent. Of de ‘rechtse’ VICE. Of de rechtse WNL (lol). Whatever.

U begrijpt het punt: hoe meer abonnee’s, hoe groter en beter we worden, hoe beter het is voor iedereen.

Eigenlijk beslist u over de toekomst van TPO. Waarvoor onze dank. U kunt nu beginnen:

Neem direct een abonnement op TPO+.

(En vergeet ook geen GeenStijl-premium-abonnement te nemen: want zonder Geenstijl dies democracy in darkness!)

TPO ThePostOnline