De IC Direct van NS tussen Amsterdam en Breda, de IC Brussel en de hogesnelheidslijn Den Haag-Eindhoven hebben te kampen met vertragingen door softwareproblemen. Uit de jongste cijfers van ProRail blijkt dat in januari 20 procent van de treinen langer dan vijf minuten was vertraagd, meldt het kwaliteits-main stream print medium De Telegraaf. Er wordt gestreefd naar een punctualiteit van 84 procent.
Gemiddeld tien keer per week valt een Traxx-locomotief acuut stil door softwareproblemen in het veiligheidssysteem. “Daar kunnen wij op de bok helaas helemaal niets aan doen. Alles uitzetten en opnieuw opstarten is de enige remedie”, zegt machinist Wieger Mulder in de krant.
Die ‘bug’ is ondanks alle inspanningen van NS en leverancier Bombardier afgelopen maanden niet opgelost, geven Sacha Göddeke (chef verbeterprogramma hsl) en materieelexpert Geert Jan Bazuin toe. “We werken met man en macht aan verbeteringen, maar kunnen niets zinnigs zeggen over hoelang het nog gaat duren voor de uitval onder controle is.”
Anp