Een kinderfeestje shuttelen, of zaterdagse boodschappen halen in een praktische vijfdeurs-auto met Ferrari-power? Het kan in de Hyundai i30 N Fastback.
De carrosserie zegt stiekem Vinex, de motor (een 2.0 Tomahawk met turbo) schrééuwt circuit. Dus mag TPO de nieuwe Hyundai i30 N uitlaten op een tot racetrack omgebouwd vliegveld op Gran Canaria. Dat is uiteraard de ideale biotoop voor dit huis, tuin & keukenmonster met z’n clandestiene top van 250 km/u en ADHD-acceleratie van 1 tot 100 km/u in 6.1 seconden. Sterker nog, deze Koreaan beschikt ook over een racemodus. Dan is bijkans alle dummy-electronica die zelfs de grootste kneus binnen de lijntjes houdt, gecanceld en dan is het alleen nog jij en de gekietelde 4-pitter, die overigens de zelfbeheersing heeft van Regilio Tuur. Vetgaaf voor op Zandvoort natuurlijk, minder raadzaam op de A44, waar de N zich moet schikken in z’n rol van dociele C-segmenter.
Zie de Hyundai i30 N dus gerust als Liam Gallagher, voormalig vocalist van Oasis. Je zou het niet zeggen, maar hij is stiekem een toegewijd huisvader van vier koters, die ondertussen op commando ook nog vuilbekkend kan rocken. Dat deze vijfdeurs-coupé sneller is dan menig sportwagen (wáár) en meer G-krachten mobiliseert dan een F35-straaljager (bíjna waar), communiceert ie wel luid & duidelijk. Bijvoorbeeld via de dynamisch ogende N-voorbumper (inclusief Cascade-grille) en alle N-modellen zijn daarnaast uiteraard voorzien van die kenmerkende rode bies onderlangs. De verlaagde carrosserie en de zwarte dorpels accentueren het Fast & Furious-achtige karakter van de auto. Aan de kontzijde kenmerkt deze Fastback N zich door de lekker obscene dubbele sportuitlaat en jawel, een riante achterspoiler die is geïntegreerd in de klep en is voorzien van glanzend zwarte accenten. Yeah, baby!
Je zou echter denken dat Hyundai niet veel van dit ouderwets octaan verstokende scheurijzer gaat verkopen. Zeker niet nu wij aan de vooravond staan van een transitie naar andere energievormen, zoals elektriciteit en waterstof, waarin Hyundai trouwens ook nog voorop loopt. Mispoes. In Duitsland verkochten ze er binnen korte tijd geheel onverwacht zomaar 11.000. Voorlopig heeft de Titanic de ijsberg nog even kunnen ontwijken. En terecht, want met die N-badge, dat terugslaat op het Nürburg Ring-circuit, wil het merk laten zien, wat ze allemaal kunnen met een benzinemotor. Joh, speciaal hiervoor werd de halve race-afdeling van BMW naar Hyundai getransfereerd. En na een ritje door de bergen van Gran Canaria zou die N volgens ons net zo goed voor Nucleair kunnen staan, zo kordaat knalden wij over de binnenwegen. Ha, over nieuwe energie gesproken. En altijd leuk: je kan vlak voor je suffe ochtendspitsritje met 275 PK even ontsnappen aan je burgerpersoonsbestaan door opeens je inner-Max Verstappen op te roepen en via die baldadige N-modus je woonerf dik een week lang in een rubbersmog te zetten. I love the smell of race-cars in the morning!