Wat als auto’s een Champions League-elftal zouden moeten vormen? Welnu, dan zouden de BMW, Mercedes en de Audi de arrogante voorhoede zijn, de VW en de Ford zouden vooral actief zijn in de verdediging, de Citroen zou op de vleugel steeds fantastische acties maken, maar dan wel de bal kwijtraken. En Renault? Tsja, die zou op de bank zitten, want constant geblesseerd. En als het team opeens achterstaat en er echt gebeuld moet worden, dan is daar de Mazda op het middenveld, waar je altijd vertrouwd alle ballen op kan spelen en die het publiek aangenaam verbaasd met scorende acties. Mazda zal achteraf echter niet de eer opeisen en heeft trouwens ook geen tattoo’s, of overgekapt haar.
Teutoonse sedans
Helaas is Mazda geen slijmerd bij de media en in talkshows. Ook pompt ie zijn ego niet via zijn social media-accounts op. Daar zijn de Teutoonse sedans weer voor. Toch blijft ie voetballend de beste keuze, zoals Peter Bosz dat ooit als speler was en dat nu als trainer is. Dit is nu ook ongeveer de situatie op de Nederlandse automarkt, Mazda levert met dit flagship-model weer een subliem product af, maar de leaser slaat sneller aan op een voorspelbare Duitser, hoewel dat – gelukkig – aan het veranderen is. Met een alweer opgefriste editie van de 6 probeert Mazda het marktaandeel toch weer wat te vergroten. Nu was de vorige versie, uit 2015, visueel al een zeer sympathieke wagen, dus hoefde Mazda alleen cosmetisch wat aan de grille, de bumpers en de lichtunits te knutselen. Gelukkig is er minimaal geknoeid aan die fraaie atletische KODO-stilering.
Softer en puurder
Binnen in de 6 is veel meer geherijkt. Zo is de geluidsisolatie nog meer verbeterd, zodat je nu helemaal in stilte kan cruisen. Hoewel stilte? De Bose-geluidsinstallatie klinkt nu ook romiger. Tevens is het dashboard aangepakt, al zou je dat optisch niet zeggen. Het gaat hier vooral om de materialen die softer en puurder zijn. Het straalt je allemaal wat meer premium tegemoet. En dan nu even een cri du coeur: wij hebben al in de meest prachtige auto’s gereden, maar soms verging ons door de slechte stoelen al na een uur het plezier, vanwege rare pijntjes. Ongelooflijk dat bij sommige merken (hoi Mercedes!) seats de sluitposten vormen. Wij kennen mensen, die nog steeds Saab rijden, puur om de perfecte Scandinavische zetels. Welnu, Mazda heeft die uitdaging ook opgepakt. De stoelen zijn flink verbouwd, maar de diepere zit, geeft precies dat juiste JSF-gevoel. De motoren-filosofie van Mazda is gevoeglijk bekend. Ze zijn wars van turbo’s en andere steroide –en crack-achtige kunstgrepen om driecilindermotortjes met de inhoud van een melkpak aan de praat te houden. De Japanners lepelen er authentieke krachtbronnen in met een slagvolume, dat volgens hen in de optimale verhouding staat tot de auto. Een logische approach.
Veel toys
Onze 6 had een tweeliter met 165 PK in het vooronder. Ondanks dat je hem een beetje op toeren moet houden – want geen turbo – kregen wij het verbruik bij een sportieve rechtervoet nog rond de 1 op 15. Leve de Sky-active-techniek! Dat je er voor die bijna 37 mille veel toys, zoals een head-up display, adaptieve bochtenverlichting, Lane Keep Assist, Smart Brake Support, een achteruitrij-camera, stoel- en stuurverwarming en Radar Cruise Control standaard bijkrijgt maakt de Mazda 6 helemaal tot een vaste keuze. Dus spoed je naar de showroom, of vink hem aan in je wagenpark-menu, anders koopt Real Madrid hem.