“‘Vroeger had je Facebook om erbij te horen, je was een buitenbeentje als je geen Facebook had. Facebook was hét contactmiddel. Ik zag veel berichten en foto’s van vrienden, en mensen veranderden hun profielfoto geregeld. Nu is vijftig procent van mijn nieuwsfeed reclame. Ik zie berichten op mijn tijdlijn waarvan Facebook misschien denkt dat ik ze leuk vindt, maar dat is helemaal niet het geval.’
Omdat hun echte vrienden niets meer posten, doen ze dat zelf ook niet langer. Profielfoto’s zijn al twee of drie jaar niet meer geüpdatet. Op sociaal vlak oogt Facebook desolaat, want het is een site geworden die vooral praktisch nut moet dienen.”
Het Vlaamse main stream print medium De Standaard (Blendle-link) vroeg aan een groepje minderjarigen hoe ze over Facebook denken. De antwoorden zijn eensgezind: Facebook is zo dood als een pier en alleen nog maar nuttig vanwege de Facebook-groepen waarin je zo handig afspraken kunt maken en dingen kunt organiseren. Voor al het overige zit de jeugd vooral op Instagram. Wat ook van Facebook is dus Zuckerberg zal het weinig kunnen schelen.
Maar toch: Facebook is dood, leve Facebook!