Het volgend probleem dient zich aan voor staatssecretaris van Financiën Menno Snel (D66). Ligt hij al onder vuur vanwege de aanbesteding van een omstreden rekenmodel voor elektrische auto’s, nu blijkt er ook een probleem te zijn met de bijtelling van de stekkerauto in het Klimaatakkoord. CDA Kamerlid Pieter Omtzigt en zijn collega van GroenLinks Bart Snels sloegen aan het rekenen en kwamen tot een schokkende conclusie. Omtzigt praat u bij in vier tweets.
U wilt een voorbeeld van een berekening over de elektrische auto’s die totaal niet te volgen is?
In dit draadje geef ik een voorbeeld (1)
Lees eerst een tabel uit het klimaatakkkoord
Weet: de leasekosten (Tesla, Mitsubishi Outlander) explodeerden altijd.
— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) 11 april 2019
5% korting op bijtelling van een auto van 30.000 euro is 3.000 euro. Marginaal tarief: 49,5%.
Het belastingvoordeel voor een zo’n auto is dus afgerond 750 euro.
In de berekeningen is slechts 30 euro gerekend!
(16 miljoen gedeeld door 550.000).— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) 11 april 2019
Pagina 68 ontwerp klimaatakkoord
In 2030 is de fiscale derving door de lagere bijtelling 16 miljoen euroHoezo?!
Klimaatakkoord zegt dat er dan dik 550.000 lease auto’s met verlaagde bijtelling rondrijden
Die krijgen tussen 6% en 2% korting op bijtelling pic.twitter.com/5VkqnQ4AN1— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) 11 april 2019
Daarom deze Kamervragen met @bartsnels
Wie heeft deze berekeningen gemaakt en nagekeken?
Is dit een ingecalculeerde herhaling van het Mitsubishi Outlander drama, maar dan met 550.000 auto’s ipv enige tienduizenden auto’s?
(4) pic.twitter.com/i6WEmvSIJy— Pieter Omtzigt (@PieterOmtzigt) 11 april 2019