Ben je een grijze muis, koop dan geen Volvo V60 Cross Country. De auto schreeuwt om herkenbaarheid. De kunststof wielkastranden, de andere achterbumpers en de verhoogde bodemplaat zijn net zulke eyecatchers als sneakers onder een maatpak. Sommigen zeggen dat Volvo niet meer is dan een wat opgepoetste V60 op pootjes. Maar daarmee zou je dit model te kort doen. Dat blijkt ook dat veel concurrenten, zoals Audi, Opel en Mercedes deze soort hebben auto’s gekopieerd, jaloers dat ze waren op de verkoopaantallen.
Maar wat al deze merken nooit zullen bereiken, is het imago van veiligheid dat Volvo aan zich heeft gekoppeld. En dat is méér dan het onderhuids vierwiel aangedreven systeem, dat de krachten fifty-fifty verdeeld over voor- en achteras. Ook méér dan hill-descent control, die de auto zelfstandig doet afdalen. Dat kunnen andere merken ook aanbieden. Volvo wordt door de consument gezien als de beschermengel Gabriel onder de automerken. Dat imago hebben ze aan zich gekoppeld door een hele verzameling aan veiligheidsmaatregelen die op hun conto staat. Denk daarbij aan de veiligheidskooi (1944), de driepuntsgordel (1959), het Side Impact Protection System (1991) en het antiwhiplashsysteem (1998). Nog onlangs kondigde Volvo aan de eigen snelheid te beperken tot 180 kilometer per uur. Daarnaast wil het Zweedse automerk de auto tot stilstand brengen, als bijvoorbeeld blijkt dat we door slaap worden overmand, jointjes hebben gerookt of te diep in het glaasje hebben gekeken.
Overigens gaan deze maatregelen nog wel even duren. In deze Cross Country blijkt dat we daar niet op hoeven te wachten. Hiervoor is reeds een hele riedel aan beschermde systemen aanwezig. Zaken als City Safety met Autobrake, Pilot Assist, Run-off Road Mitigation, Oncoming Lane Mitigation, klinken als de handleiding van het beschermschild van Star Trek-ruimteschip USS Enterprise. Mede dankzij dit beschermschild overleefden Captain James Kirk en Spock elke Star Trek-aflevering weer de meest hachelijke avonturen. Mede dankzij het beschermschild van deze Volvo is de kans ook groot dat jij ongedeerd uit de auto stapt, mocht het echt een keer goed misgaan. Daar kunnen grijze muizen zich trouwens ook best in vinden.