Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) wil “zo snel mogelijk een robuuste oplossing” na de urenlange landelijke storing met het alarmnummer 112. Dat heeft hij aan het telecombedrijf KPN later weten. KPN betreurt de storing ten zeerste.
De bewindsman laat de storing nauwkeurig uitzoeken. “Ik hecht eraan dat de gevolgen van deze storing voor Nederlanders zo snel mogelijk in kaart worden gebracht.” De continuïteit van het systeem heeft nu prioriteit in het belang van hulpbehoevenden, schrijft hij aan de Kamer.
Hij kan niet melden wat de oorzaak van de storing is geweest. Het 112-systeem heeft gewoon gefunctioneerd. De bestaande back-upfaciliteiten van KPN werkten echter niet.
Nadat de storing een feit was zijn de hulpdiensten opgeschaald en zijn noodplannen geactiveerd, aldus Grapperhaus. Alle agenten die op dat moment dienst deden werden de straat opgestuurd. De bewindsman heeft “grote waardering”voor de inzet van alle hulpdiensten.
Er ging tijdens de storing wel wat mis met NL-alert. Daar werd per abuis het WhatsApp-nummer van De Telegraaf-tiplijn doorgegeven. “Dit had desalniettemin niet mogen gebeuren. Ik heb daarover direct persoonlijk contact opgenomen met De Telegraaf en mijn spijt betuigd.” Waarom het mis ging, wordt onderzocht.
Volgens de minister maakt de storing nog eens duidelijk dat de samenleving steeds afhankelijker wordt van digitale systemen.
ANP