Binnenland

ProRail claimt dat er steeds minder verstoringen op het spoor zijn

05-07-2019 11:47

Het aantal grote storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar met een kwart verminderd ten opzichte van vorig jaar. Ook daalde de tijd die nodig is om een verstoring op te lossen, en wel met een kwartier. Verder reden de treinen nog vaker op tijd. Dat meldt spoorbeheerder ProRail.

In de eerste zes maanden kwam 92,4 procent van de treinen op tijd op het station aan. Vorig jaar was dat 91,4 procent. Een trein is op tijd als hij binnen drie minuten of minder van de tijd zoals aangegeven in de reisplanner aankomt. 5 procent van de treinen loopt onderweg vertraging op. Als een trein vertraagd is, is dat in negen van de tien gevallen maximaal vijf minuten, becijfert ProRail.

Om iets te doen aan het aantal verstoringen heeft ProRail op de drukste trajecten speciale teams aangesteld, die onder meer met nieuwe technische innovaties zorgen dat een storing snel voorbij is. Vooral een wisselstoring heeft grote gevolgen. Daarom zijn incidentbestrijders opgeleid om wissels snel weer in de goede stand te krijgen.

Overigens gaan ProRail, de nationale politie en de 25 veiligheidsregio’s samenwerken om het treinverkeer na een incident of ongeluk sneller en veiliger weer op gang te brengen. Daarbij staat een uniforme werkwijze centraal die voor alle hulpverleners geldt. Dat maakt hun werk veiliger. Bovendien zorgde miscommunicatie tussen hulpverleners nog weleens voor onveilige situaties.

ProRail geeft als voorbeeld daarvan een boom die in november 2015 op het spoor bij Santpoort viel. De brandweer wilde de boom weghalen en dacht dat er geen stroom meer op de bovenleiding stond. Dat bleek een misverstand, waardoor brandweerlieden bijna werden geraakt door de bovenleiding onder spanning.

ANP