De Mazda3 was altijd al de darkhorse tussen veilige (lease)opties als de Golf en de Focus. De Japanner onderscheidt zich door zijn excentriciteit. Om maar met de deur in huis te vallen. Wat te denken van die enorme C-stijlen, die deze hatchback maakt tot een gelikte coupé. Lef toont het merk uit Hiroshima zeker en daarmee scoor je bij ons punten. Wel fijn trouwens dat deze Mazda3 ook standaard dodehoek-verklikkers heeft, want die heb je met die forse derrière zeker nodig. Hele truckcombinaties verdwijnen in deze design-Bermuda driehoek.
De achterpassagiers betalen een beetje tol door de kleine achterraampjes en de soms krappe beenruimte, maar als je hele familie wil bergen, koop dan een 6 of die – geweldige – CX-5. Deze Mazda is bedoeld voor de sportieve leaser, die zich soms ook buiten de snelweg op dijkweggetjes wil vermaken.
De combi tussen onderstel en motor is weer magnifiek, waarbij Mazda natuurlijk weer gul met het slagvolume schenkt. Wij reden met de soepele 2 liter van 122 PK, die al het werk zelf doet, zonder blazende turbo, het handelsmerk van Mazda. Goed, je zal iets meer moeten schakelen en meer van de toeren moeten vragen, maar dan sleurt deze 3 – nog beter dan een gemiddelde BMW – heerlijk. Bovendien, turbo’s slurpen boven de 110 km/u de officiële verbruikscijfers de folder uit, terwijl de SkyActiv-techniek garant staat voor Prius-achtige waarden. Ook bij een sportieve rijstijl.
Eind dit jaar komt daar een zo mogelijk nog betere motor bij, als je tenminste een kleine 1000 euro bij wil betalen. Al is dat volgens ons niet veel voor de 58 PK (ja, 180 in totaal dus), die je extra krijgt. Deze SkyAtiv-X-krachtbron is dankzij een nieuwe soort ontsteking nog zuiniger en potenter. Wellicht even wachten dus. Zeker in de wetenschap, dat deze versie ook geleverd wordt met roodlederen bekleding. Een af-fabriek gepimpte 3. Swag, toch?
Het multimedia-systeem onderging ook een metamorfose. Het touchscreen is vervangen door een machtige knop en ook de layout en mapping op het scherm is nu wat intuïtiever dan bij het vorige systeem, dat visueel letterlijk draaide om de wat oubollige tandradertjes. Trouwens, hadden wij al gezegd dat de satnav standaard is bij de nieuwe 3? Net zoals de airco en de adaptieve cruise control. Het is misschien een buzz-word, maar de term Nobrainer komt toch bovendrijven. Nog even over de handbak: Mazda heeft zo aan de transmissie gesleuteld, dat voelt alsof je de pook hanteert in een MX5, Mazda’s eigen roadster.
In het topmodel, de Luxury, is het opties galore (zoals de Traffic Jam Assist), maar de instapper van 27.160 euro heeft natuurlijk ook al die opvallende koets, die (geloof ons) met de jaren meer gewaardeerd zal worden, die heerlijke transmissie en die even intelligente als klassieke motor. Trouwens, met een Mazda3 laat je zien dat je ánders bent, dat je afwijkt van het geijkte Golf & Focus-pad. Mazda is altijd al een buitenbeentje geweest. Zie ze als het Citroën van Japan, of nee: het Saab van Japan. En dan absoluut in de goede zin van het woord. Dus wil je even niet meedoen aan die electro –en hybride hype, trakteer jezelf op een Mazda3 en ervaar hoe ouderwets leuk autorijden nog kan/moet zijn.