Het Amerikaanse fastfoodconcern Yum Brands heeft afgelopen kwartaal meer gefrituurde kip, taco’s en pizza’s aan de man gebracht. Bij zijn drie restaurantketens, KFC, Taco Bell en Pizza Hut, gingen de verkopen flink omhoog.
Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten zat de wereldwijde afzet bij elk van de ketens met 10 procent in de lift. Wordt alleen gekeken naar winkels die al meer dan een jaar open zijn, dan bedraagt de gemiddelde groei 5 procent. Volgens topman Greg Creed van moeder Yum gingen de zaken vooral goed bij KFC en Taco Bell. Daardoor wist het bedrijf de toch al hooggespannen verwachtingen voor de eerste jaarhelft te overtreffen, zegt hij.
De totale opbrengsten van Yum gingen overigens wel wat omlaag. Dat komt omdat het bedrijf steeds meer filialen overdoet aan franchisers. Het algehele restaurantbestand groeit nog steeds. KFC is wereldwijd goed voor meer dan 23.000 restaurants, Pizza Hut telt er zo’n 18.500 en Taco Bell ruim 7000.
De strategie is vooral gericht op succes voor de lange termijn. In de eerste zes maanden van het jaar zag Yum het nettoresultaat teruglopen tot 551 miljoen dollar. Een jaar terug ging het nog om 754 miljoen dollar winst.
Anp